tirsdag, juni 19, 2018

Nu skal der vist ikke koges mere suppe på det ben ...

Det er 'Folkemøde-benet,' jeg tænker på.
I oktober 2015 var frivilliggruppen på Silkeborg Bad på tur til Jens Galschiøts værksted (mit indlæg i linket)
Jens Galschiøt er en meget alsidig kunstner med et stort værksted i Odense. Han er mest kendt for sine politiske statements.
Han var også tilstede på Folkemødet med bl.a. den store fuckfinger, han har lavet for nylig.
Han havde også medbragt en seks-otte burkaer og arrangerede et par gange om dagen burka-løb. Folk kunne melde sig til at blive burka-løbere. De var nøgne under burkaen, og det var vist unge mennesker, der meldte sig til det. Jeg så bare lidt af det den ene dag. Man kunne ikke kalde det løb, for med de mange mennesker overalt, var det ikke muligt at løbe. Men det var en markering af det, for nyligt, vedtagne burka-forbud. Jeg synes, folk må gå klædt, som de vil. Og vi har jo maskeringsforbud i forvejen, så det er vel overflødigt.

Billedet her er udenfor Jens Galshciøts telt eller 'hovedkvarter.'

Da vi besøgte værkstedet for tre år siden, købte jeg en ring.
Ud af de mange fraklip i bronze, var der nogle kreative mennesker, der havde lavet ringe (der er mange frivillige på værkstedet)

Alle ringe var i sagens natur forskellige og kostede mellem 3 og 400 kr. Jeg synes, jeg fandt en rigtig pæn en.

Jeg fik et stort kram og blev omtalt som værende "én af mine forloveder," da Jens så min ring på Folkemødet.

Og sådan var der mange sjove indslag. Alting var ikke kun alvorlige politiske debatter.

Prins Joakim og prinsesse Marie var iøvrigt med samme fly hjem som mig.
Og Margrethe Vestager. Og Hans Engel. Og og og ...
Man ender med at blive starstruck :-)  ;-)

8 kommentarer:

  1. Det var sjovt at læse om burkaløbet som markering af det for nylig vedtagne burka-forbud Jeg kan se løbet for mig.
    Det er en virkelig flot ring, du købte for tre år siden.
    Og sikke et fint selskab du var i på hjemrejsen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, ja det var fint selskab på hjemturen :-)

      Slet
  2. Flot ring - og en meget rimelig pris for den, synes jeg. Et fund, nærmest :-)
    Dine gode indlæg har fået mig til at skifte mening om folkemødet :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg har ellers ikke store ringe, men denne her var speciel og billig :-)
      Jamen, du kan ikke have en mening om Folkemødet, hvis du ikke har været der. Det er så meget. Jeg kan frygte, at det bliver kvalt i sin egen succes. Sidste år var der 100,000. I år var der 10,000 mere. Hvis det fortsætter, så begynder det for alvor at knibe med pladsen.

      Slet
  3. Du må gerne fortsætte med at fortælle om folkemødet, det øger bare min nysgerrighed.
    Jeg synes, burkaløbet var en god markering, folk må gå klædt som de vil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, der er så meget at opleve. Hvis en anden person fortalte, ville det være andre oplevelser.
      Burkaløbet var en humoristisk måde at sætte fokus på en tendens.

      Slet
  4. Det lyder som en kunstner efter mit hjerte. Og sikke en flot ring.
    Det er fantastisk at leve i et land, hvor man kan hold folkemøde så fredeligt og så tæt på de kendte. Det klæder ikke sådan et land med et burkaforbud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det var virkelig så fredeligt og skovtursagtigt. Jeg ved, at der var indkaldt mange politifolk, som havde fast base på et krydstogtskib i Rønne havn. De dominerede dog ikke i bybilledet i Allinge. De blev nok væk i mængden :-)

      Slet