tirsdag, februar 01, 2011

"Vores" mand.

Asger Jorn er 'vores' mand.
Han er født her i Silkeborg og levede her i mange år.
Hans egen store private kunstsamling findes her og ca. 100 af hans egne værker.

Sidste år blev Silkeborg Kunstmuseum restaureret og ombygget og hedder nu Museum Jorn.
I 2014 er det 100 år siden han blev født, og museumsledelsen var vist så småt i gang med at planlægge et brag af en udstilling i den anledning.

Men lige pludselig er der nu et brag af en udstilling på ARoS mindre end 40 km. herfra.

Jeg var der i lørdags.
Det er en flot udstilling med værker lånt fra Guggenheim og Tate og andre store udenlandske museer.
Udstillingen fokuserer på de sidste 20 år af Jorns liv, da han levede i udlandet.
Det er en oplevelse, at se så store værker samlet på et sted.

Der skulle rejses til mange forskellige lande for at se de billeder.

Ophængningen er rigtig flot, og billederne gør sig godt i de store, højloftede rum.





Der var allerede mange mennesker der, da jeg var der sidst på formiddagen, og udstillingen er absolut et besøg værd.
Men jeg kan godt forstå Museum Jorns direktør, der har luftet sin vrede og frustration i vores lokale avis.
Der er nok ikke så mange mennesker, der igen vil rejse for at se en Jorn udstilling om 3 år. Det vil nok heller ikke være relevant at henvende sig til udenlandske museer for at låne billeder igen om 3 år.

Det ville ellers have været en oplagt anledning til at få Silkeborg på verdenskortet.
Posted by Picasa

5 kommentarer:

  1. Jeg kan da godt forstå "jeres" museumsdirektør.Man kan jo håbe, at folk får smag på Jorn og netop kommer til at glæde sig til at se endnu en stor udstilling om tre år.
    Jeg har ikke set den på Aros endnu, men den er på listen. Og jeg vil også gerne komme til Silkeborg i -14.

    SvarSlet
  2. Jeg kan bestemt også godt forstå jeres museumsdirektør, Betty, og jeg kommer gerne til Silkeborg i 2014.
    Jeg nyder Asger Jorn-samlingen, hver gang jeg er på Louisiana. Malerierne vidner om en ekstrem vitalitet og energi - og det er spændende at se, hvordan han var optaget af det underbevidste.

    SvarSlet
  3. Eva, det var en positiv tanke, at folk får smag på at se mere Jorn, når de nu ser den i Århus. ;-)
    Glæd dig til at se den på Aros.

    SvarSlet
  4. Madame, det er spændende billeder at kigge på.
    Måske vi kunne lave blogtræf i Silkeborg i 14? ;-)

    SvarSlet
  5. Betty, jeg har gennem årene prøvet at forstå Jorn. Jeg kan egentlig ikke huske hvorfor lige præcis han har optaget mig så meget, men det har han. Jeg ser glade farver i hans billeder, men det er også det hele. Jeg forstår ikke hans kunst.
    Nå, men det handler jo heller ikke om mig ☺. Trist, at det ikke var Museum Jorn der stod for udstillingen, men sådan kan det gå.

    Jeg har lige læst tilbage hos dig og da jeg så toilettet på fortovet kom jeg til at tænke på, engang vi havde sommerfest på jobbet, da deltog vi i wc-potteræs. Gad vide om jeg mon har et billede af det?
    En fortsat rigtig god dag til dig.

    SvarSlet