tirsdag, januar 16, 2018

En midlertidig løsning.

Jeg blev klogere på, hvorfor jeg ikke skal have en krone på tanden nu, men at jeg skal på sigt.
Tanden havde to små revner. Fyldningen er boret ud, revnerne har fået en stærk lim, der er sat en ny fyldning i, og der er sat et greb af en slags på, som skal holde sammen på det.
I teorien kunne der være trængt bakterier ned til roden, og så skulle tanden rodbehandles, inden der skulle sættes krone på.
Tandlægen tror dog ikke, det er sket. Men han ved det ikke. Han synes, det er værd at undgå rodbehandling, hvis det ikke er nødvendigt. Derfor det 50 min. lange indgreb i dag. Imens lå jeg og tænkte hvorfor? Jeg fik først forklaringen, da han var færdig.
Nu skulle tanden gerne falde til ro i løbet af en måneds tid. Hvis den gør det, kan der måske gå et år eller mere, inden kronen sættes på - uden rodbehandling. Hvis ikke, ved jeg jo, hvad der skal ske.
Jeg forundres altid over lokalbedøvelse. At der kan rumsteres så meget på et lille område, uden det gør ondt. Og jeg er evig taknemmelig over at leve nu og ikke for et par hundrede år siden, da man kun havde alkohol at gøre godt med.
Min kære tandlæge har den svaghed, at han ikke altid kan holde tiden. I dag gik der en halv time over.
Det fik mig til at tænke på engang for længe siden, da jeg stadig arbejdede. Jeg havde en tid i min frokostpause. Det kunne lige nås. Men da var han også ret forsinket. Jeg har glemt, hvor meget, men det betød, at min egen aftale efter frokost, skred. Konfronteret med det, svarede han, at det sommetider kunne være svært at beregne tiden. Jeg mente, det handlede om at have luft mellem aftalerne. Men jeg kan godt se, der lettere kan opstå noget uventet under en tandbehandling, end under en fysioterapibehandling. Så jeg skiftede ikke tandlæge dengang ... Og lod efterfølgende være med at bestille tid i frokostpausen.

Jeg er begyndt at kigge efter erantis og vintergækker.

En lille tur i haven afslørede vintergækker, der er på vej op.
Nederst til venstre i billedet.

Det er også glædeligt og tydeligt, at dagene er blevet længere og lysere.


5 kommentarer:

  1. Din tandlæges manglende evne til at vurdere tidsforbrug er meget beskrivende for, hvordan det influerer (og generer) længere ude i systemet.
    Min chef var dybt irriteret over folk, der kom for sent til møder - og forventede at blive ført ajour, inden alle gik videre. Det nægtede han - de kunne læse referatet, sagde han bare, for det var ikke fair at spilde flere andres tid, fordi en enkelt ikke har styr på sig selv. 'Man' lærte hurtigt at møde til tiden til møder, min chef havde indkaldt til ... :-)

    SvarSlet
  2. Ellen, det, at andre spilder min tid ved at komme for sent, kan virkelig irritere mig.
    Jeg forstår din chef, og de retningslinjer han udstak for personalet.
    Det er chefens privilegium.

    SvarSlet
  3. Jeg er selv meget (læs:måske lidt for....) nøje med at overholde tiden. Men vil til enhver tid undskylde min tandlæge, hvis han bliver forsinket. Ofte ved man jo ikke, hvad en tandbehandling ender i. Mange bestiller sikkert tid til eftersyn, selvom de godt ved, at der ér noget der skal behandles.
    Men vi er heldige, at vi kan komme til tandlæge, blive bedøvet og få behandlinger, der kan bevare et godt tandsæt.

    SvarSlet
  4. Eva, hos min tandlæge foregår eftersyn hos tandplejeren, så når selve tandlægen er koblet på, så ved han, det er noget mere tidskrævende end et eftersyn. Jo, jeg kan også forstå, der kan opstå forsinkelser. Og jeg synes også, vi er heldige - meget heldige.

    SvarSlet
  5. Pyha sikke en behandling, så skal jeg da ikke klage, over den tand jeg fik behandlet. Her var rådet også, du skal tænke over der muligvis vil blive behov for en krone på sigt.
    Jeg er så heldig at min tandlæge sætter god tid af til behandlinger, så jeg var færdig ca. 20 min før end den tid der var afsat. Jeg er nemlig 1 af dem der helst vil undgå bedøvelse hvis muligt.
    Jeg kigger også meget ned og ind bag buske på mine traveture, altså der hvor der ikke ligger sne.

    SvarSlet