lørdag, januar 27, 2018

Træning - igen, igen.

Et blik ud af mit køkkenvindue i formiddags afslørede, at der foregik noget ekstra i Sportscentret, fordi parkeringspladsen var stopfuld af biler.
Jeg vidste det godt, for Christian skulle til sin første gymnastikkonkurrence med Silkeborg Pigerne & Drengene. Han er på det hold, der hedder Nano drengene (6-7 år) og de giver den gas med spring.
Der var hold fra forskellige byer. Jeg ved ikke, hvor mange, men jeg lagde mærke til Odense, Ry og Jelling.
Det var nogle stolte Nano drenge fra SPD, der vandt guldmedalje.
Mine piger gik også i Silkeborg Pigerne og Drengenes forening, da de var børn.

Da jeg havde overværet mit yndlingsholds udfoldelser, gik jeg ind i fitness for at træne.
Mens jeg cyklede min halve time, læste jeg i et blad, der hedder Fitnews Magazine. Det er et dansk magasin. Der var en interessant artikel, der handlede om at få succes med medical fitness.
Fitnessfagfolk vil gerne have fat i den voksende del af befolkningen, der er på vej, eller allerede er pensioneret. Citat: "Der er et kæmpe potentiale, og der ikke for alvor nogen, der har formået at udbyde alderssvarende og sikre træningsprogrammer for denne voldsomt ignorerede del af befolkningen, der ofte har et større rådighedsbeløb end yngre målgrupper og kan træne på tidspunkter, hvor kapaciteten i de fleste fitnesscentre er underudnyttet."
Jeg bliver sådan lidt forarget, fordi det oser langt væk af at ville optimere business og indtjening.  Det er der selvfølgelig ikke noget galt i, men når det handler om træning af gamle med sygdomme og skader, så skal den viden til, som fysioterapeuter har.
Ja, man savner stadig målrettede satsninger på området. Citat: "Måske fordi ingen endnu har formået at hugge den gordiske knude over: Hvordan henvender man sig til seniorer på en måde, de finder "sexet" og tiltalende?"
Konklusionen var, at i stedet for slogans som "Kom i form på seks uger", så sætte fokus på glæde og fællesskab. Det er nemlig vigtigt, mener jeg.
Med hensyn til min egen træningsindsats, så er jeg ved at køre træt af Sportscentret. Sommetider slår jeg mig selv oven i hovedet, billedlig talt, fordi jeg ved, hvordan jeg skal.  Men altså, jeg trænger til et andet set up.
Jeg har fået mulighed for at komme med på kommunens tilbud til 65+ borgere, der har faldepisoder i bagagen. Jeg starter på et hold d. 6. februar. To gange om ugen i tre mdr.
Der er også et hold med udendørs træning, men det er jeg ikke klar til. Mit mål er, at jeg bliver det.

I haven lyser erantis i små gule farveklatter. Vintergækkerne er på vej. Min have er ikke særlig solbeskinnet, så blomstringen er ikke så langt fremme som andre steder. Men de første forårsbebudere er ukuelige uanset vejrforhold.


10 kommentarer:

  1. Sikke da en oplevelse at få guldmedalje. Det er herligt med en fritidsaktivitet, der både giver en sund krop, evner til at samarbejde og vente på tur og gode oplevelser.
    Jeg håber, du finder ny energi i din træning. Tænk, hvis du bliver klar til udetræning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, der er mange sidegevinster, som du nævner, ved foreningssport. Ikke bare at dygtiggøre sig i en bestemt sportsgren, men også alle de egenskaber, der kræves for at få et fællesskab til at fungere.
      Ja til udetræning :-)

      Slet
  2. Perioden hvor børn, børnebørn deltager i konkurrence er spændende. Husker selv hvordan jeg har stået på sidelinjen, til dressur ridning, fodbold, håndbold, badminton og svømning. Især da min søn blev prikket i Ans IF af Silkeborg IF, og da min yngste blev dansk skole mester i 100 MI (Svømning -
    medley) for hendes årgang.Det var stort.
    Så sejt med en guldmedalje.
    Jeg kender det godt, altså det hvor nu skal der ske noget nyt, alt for meget gentagelse kan blive trivielt. Håber du finder det rette, eller du vælger at bevæge dig rundt mellem de forskellige tilbud.
    Ønsker dig en god søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det lyder som dine børn har været meget aktive i sport. Det er godt. Jeg kan også huske, at jeg egentlig var godt tilfreds, da den epoke var slut for mit og mine børns vedkommende. Men det er vældig hyggeligt at genopleve det igen med børnebørn. :-)

      Slet
  3. Hvor er det dejligt, at du kan se dine børnebørn deltage i sport og vinde medalje.
    Det blad behøver jeg vist ikke at investere i, har svært ved at se, at træning skal gøres sexet og det drejer sig vist mest om at tjene penge.
    Håber din nye træning bringer nye indput, så du er klar til udetræning når nu foråret titter frem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, det er dejligt at kunne følge med i børnebørnenes aktiviteter.
      Jeg smiler, når jeg læser din bemærkning om bladet - og er enig med dig :-)

      Slet
  4. Du får mange gode oplevelser sammen med dine børnebørn. Og så bed jeg mærke i at du læser mens du cykler. Hvordan kan du gøre det? Ikke at bladet lyder som noget, jeg gad læse, men det er da godt gået at kunne læse. Pøj pøj med den nye træning.

    SvarSlet
  5. Lene, jeg læser altid på kondicyklen. Jyllands Posten klarer jeg på 20 min. :-) Jeg behøver jo ikke at holde i cyklens håndtag. Jo, hvis jeg vil holde øje med puls og dens slags målinger. Men jeg har ikke fokus på kondition. Det drejer sig om, at mit knæ skal bevæges. Jeg får selvfølgelig også noget konditræning ved det. Især hvis jeg øger modstanden og hastigheden. Det gør jeg lidt indimellem.

    SvarSlet
  6. Åh, hvis bare man kunne læse til al form for træning - jeg gider nemlig ikke. Som i overhovedet ikke ... jeg har prøvet to gange at gå regelmæssigt i et fitnescenter, men det holder højst tre måneder, så er jeg ved at kede mig ihjel.
    Flot med guldmedaljen :-)

    SvarSlet
  7. Ellen, nogle mennesker klarer sig glimrende uden. Henrik dyrkede aldrig nogen form for sport eller træning, borset fra lidt tennis, da han var ung. Og han blev meget gammel.
    Jeg kan mærke, jeg har godt af det. Jeg har bare brug for fællesskab med andre, ellers dør det ud for mig. Så jeg er spændt på det nye hold, jeg bliver en del af.

    SvarSlet