søndag, november 18, 2018

Jeg har givet mig selv en gave.

Jeg har givet mig selv et æbletræ. Endelig.

Min have er ret lille, og træet kommer til at stå tæt ved vejen. Men det er der, der er lys og plads.
Det er spindeltræ, der er beskåret så det vokser som en pyramide, og derfor ikke fylder så meget.

jeg er allerede begyndt at tænke, om der mon kan være et mere ved siden af?
Det nyplantede træ er Rød Aroma. Jeg vaklede mellem det og Discovery.
Begge er tidlige, meget velsmagende æbler. Rød Aroma modner en anelse senere og kan også gemmes et par måneder, hvad Discovery ikke kan.








Nu glæder jeg mig til æbleblomster i  maj. Måske kan jeg ikke forvente æbler det første år?
Det bliver spændende.














På planteskolen er der julestjerner i massevis og i mange forskellige størrelser.
De højrøde, som jeg synes, hører julen til.
Men de findes også i en blegrød variant. Og en cremefarvet og den hvide, som jeg købte til mine, vi-ser-Herrens-Veje-sammen, venner.
Nu er jeg hjemme efter en hyggelig aften, hvor vi efter at have set 6. afsnit i serien, også fik vendt tankerne om seriens indhold og funderet over, hvordan det mon går personerne i næste afsnit. Der er meget interessante personskildringer i  den serie.
Jeg må hellere komme tidligt i seng, for en af håndværkere lovede mig i fredags, at han ville prøve at komme først til det ene vindue i stuen hos mig. Så kan jeg få en reol på plads og få anbragt de mange bøger, der ligger på spisebordet og stolene. Men det er ikke min tur til at være først. Og nu har jeg nærmest vænnet mig til rodet, så det gør ikke så meget, om der går et par dage mere.
Og dog, jeg vil gerne have det på plads. Så jeg venter spænding på, hvad der sker i morgen.





























10 kommentarer:

  1. Tillykke med din gave, som forhåbentlig vil glæde dig hvert år med gode æbler.
    Hyggeligt at have venner til at se fjernsyn sammen med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene, jeg har været ude at se, om træet står godt i dag :-)

      Slet
  2. Hvor skønt med en æble-gave.
    Herrens Veje er så den serie, som jeg ikke følger med i. Den har fået chancen både i 1. og 2. sæson, men jeg opgav. Men som Lene skriver, så må det være dejligt at se den sammen med nogle og kunne diskutere afsnittene.
    Jeg krydser fingre for dit vindue.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg syntes også i begyndelsen, at personerne var for karrikerede. Det hele var for dramatisk. Alle var i en eksistentiel krise, men efterhånden som man kommer til at kende dem, så er jeg blevet fanget.
      Det er rigtig dejligt at dele oplevelsen med at se de forskellige afsnit.

      Slet
  3. Dejligt med et æbletræ. Det er med at være god ved sig selv.
    Jeg er lidt bagud med Herrens Veje, må lige få fundet tid til at få set de sidste 4 afsnit.
    Det at have nogle venner at se og diskutere en TV serie med, lyder som noget fantastisk. Det mangler jeg, havde en kollega i mit tidligere job, det er jo fortid.
    Håber du får dine vinduer klaret i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er så hyggeligt at kunne diskutere en film eller serie med andre. Det faldt mere naturligt dengang, vi ikke havde så mange kanaler.
      Jeg tror ikke, der bliver fuget hos mig i dag :-(

      Slet
  4. Gaver til en selv, er det bedste - særligt dem, der holder længe, akkurat som et træ (:

    A

    SvarSlet
  5. A - det er godt at skønne på sig selv med en gave :-) Især med et frugttræ. Det giver så mange glæder. Skønhed, når det springer ud og blomstrer. Og dejlig frugt.

    SvarSlet
  6. God ide - der er ikke meget, der smager så godt som æbler, man har plukket fra eget træ. Eller bagboens ;-) Jeg er ret ked af, at vi ikke kunne tage filippatræet med fra Sverige. Det var jo oven i købet en afskedsgave fra nogle kolleger, men det har fået for godt fat til at kunne flyttes, og i øvrigt har vi ikke rigtig plads til det.

    SvarSlet
  7. Sikke en dejlig gave du har købt til dig selv! Vi har også æbletræer her, som vi har stor glæde af. For mange år fik jeg et æbletræ af mine forældre, men jeg bor ikke mere, hvor træet står.
    Jeg følger ikke 'Herrens veje' selv, men min mand er meget optaget af den.
    I dag har jeg været sammen med gode veninder, og vi ser alle den tyske 'Babylon Beerlin' og norske 'Lykkeland', som vi er meget optaget af - det er hyggeligt at dele den slags oplevelser.

    SvarSlet