tirsdag, februar 12, 2019

Frisk vind - og et affaldsproblem.

I går var der vindstyrke 14 her, og det var voldsomt. Jeg havde slet ikke lyst til at gå ned på stranden, da jeg ankom sidst på eftermiddagen i går.
Update: Det var ikke vindstyrken! Ellen gjorde opmærksom på, at den skala kun går til 12. Min datter mener, det var m/s hun talte om :-) Tak for info Mommer.
I formiddags var vinden løjet af og solen skinnede.























For flere dage siden var en død sæl skyllet i land.
Måske har den haft et sår i hovedet?
Nu er der ikke meget hoved tilbage, idet dyr eller fugle æder af hovedet, så der kun er en blodig masse tilbage. Tænderne er tydelige og Chr. ønsker så meget at få en sæltand. Vi prøvede at banke og slå med en stor sten, men de sidder godt fast. Vi manglede værktøj og handsker, og Christians mor vil ikke have, vi eksperimenterer med det.












Stormen havde efterladt en bræmme af tang, så langt vi kunne se.
Ikke bare tang og biologisk materiale, men der var fyldt med plastik i alle mulige afskygninger.

Det er noget svineri og et sørgeligt syn. Der må da kunne findes aftaler og løsninger nationer imellem, så havet ikke skal fungere som en affaldsplads.

















4 kommentarer:

  1. Vindstyrke 14? Beaufortskalaen går da kun til 12, og det er orkan? Eller mente du 14 m/s?
    Jeg tror, der er masser af love mht. plasticaffald, men jeg tror desværre også, at der er mange, der er totalt ligeglade med dem ...
    Jeg kan godt forstå, at Christian gerne ville have haft en sæltand med hjem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg ved ikke, om det er det ene eller det andet. Men vindstyrke kan det åbenbart ikke være :-) Jeg skrev bare, hvad der blev snakket om. Måske kan jeg finde ud af det?
      Måske er mange ligeglade med at bruge havet som losseplads, fordi det ikke umiddelbart ses?

      Slet
  2. Det bliver spændende at følge den døde sæl og se, hvor meget den bliver "pillet".
    Hvor er det trist med alt det affald. Tænk at nogle er så ligeglade med det. Jeg har hørt om fænomenet "plogging", hvor man løber (jogger) og så samler affald samtidig som en del af motionen. Det er sådan en sjov idé. Måske må vi have nogle affaldssamlere ud på strandene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, vi skal hjem i dag, så vi kan ikke følge sælen.
      Faktisk foreslog jeg, at vi tog en plastikpose med til havet, da familien, der havde været her nogle dage tidligere end mig, fortalte, der lå masser af affald. Det ville være helt umuligt, blev der sagt. Og jeg måtte give dem ret, da jeg så det.
      Der bliver hvert år samlet affald på stranden her. Det bliver gjort til en slags event, som mange deltager i.

      Slet