lørdag, maj 04, 2019

Efter nattefrost.

Jeg skyndte mig ud i morges for at se, hvordan mit lille æbletræ havde det. Indpakningen var lidt tynd, så jeg ved ikke om, det overhovedet har haft nogen virkning?
Blommetræet er afblomstret for flere dage siden, så jeg forestiller mig, det ikke er så udsat.
Men det vil vise sig i løbet af sommeren.

Og hvad med bierne? De er jo en forudsætning for, at der kommer frugt.
Hvis nu kulden holder bierne inde i staderne?
Ja, sådan kan jeg gøre mig mange tanker om planternes og træernes trivsel på mit lille frimærke.
.
Men det er ingenting i forhold til landmænd og frugtavleres vilkår. De har meget på spil. Jeg håber, det går godt.








Da jeg så, hvor omhyggeligt træer og buske var pakket ind lidt længere henne af vejen, blev jeg noget betænkelig ved mit eget projekt.
???








Rabarberne står helt upåvirket af nattens kulde. Det samme gør tulipaner og andre planter i min have.

Jeg har høstet de første rabarber i år og lavet kompot.
På tirsdag får jeg kusinebesøg, og jeg har tænkt, vi skal have noget med rabarber til dessert.








8 kommentarer:

  1. Din pose gør ingen forskel på temperaturpåvirkningen, men den kan vel skærme lidt mod en kraftig vind.
    Vores blommetræ står i fuldt flor lige nu, men der er ingen bier - ganske som sidste år, hvor vi næsten ingen blommer fik. Øv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg tror også min indpakning er for sparsom. Men det bliver spændende at se, om der kommer frugt.

      Slet
  2. Jeg skal ikke gøre mig klog på om indpakningen har en effekt. Krydser dog fingre.
    Her var temp kun lige omkring 1 grad, dog gjorde vinden den koldere, så følelsen var noget lavere.
    Om der er bier, der har været mange, men har ikke set dem de seneste dage, sidst jeg havde inde i stuen var først på ugen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, det er ikke godt at vide, om det hjælper. Vi kan altid krydse fingre ;.)

      Slet
  3. Jeg håber, dine træer ikke har lidt skade under kulden. På vores æbletræer er der næsten ingen blomster i år - det er aldrig sket før, men må vel skyldes de tre måneder uden regn sidste sommer. Dejligt at du har høstet de første rabarber og lavet kompot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, jeg håber også, det går godt. De tre måneders tørke sidste sommer har sikkert gjort skade, når der er få blomster på jeres æbletræer.

      Slet
  4. Hvor er du flink ved dit træ, - her hos mig må det går, som det går. Men jeg bekymrer mig om klimaet, som viser store forandringer.

    SvarSlet
  5. Eva, det er fordi, det er et ungt træ :-) Men jeg skulle have været mere konsekvent som naboen. Og ikke kun et par nætter.
    Jeg tror også, vi har grund til at bekymre os om klimaet.

    SvarSlet