fredag, december 06, 2019

Hygge med familien.

I går bød på nogle dejlige timer i selskab med min bror og svigerinde i Dyrehaven i Skanderborg. Udover gåturen trakterede de også med en lækker frokost.

Dyrehaven er det skovområde, hvor Skanderborg festivalen foregår.

Det ser lidt skummelt ud her, men det er væltede træer, der er vendt om, så roden står op i luften.
På en sommerdag med udsprungne bøgetræer omkring, vil udtrykket nok være helt anderledes.






Jeg måtte smile, da jeg så det her, men det er jo også til at græde over. Det minder mig om et kunstværk, der hænger på museum Jorn for tiden. Det er selvfølgelig ikke særlig sjovt, at indkøbsvogne bare bliver efterladt i naturen. Det er virkelig kritisabelt.
Museum Jorn har tre værker af den anonyme kunstner Banksy i en udstilling.
Han kalder billedet Show Me the Monet.
En kritisk kommentar til tidens affaldsproblem og nogle menneskers ligegyldighed. Jeg har aldrig været i Monets have, men jeg er sikker på, der bliver passet på dammen med åkanderne.
Det er altså virkelig underligt med Banksy. Han/hun er britisk, anonym og ukendt i offentligheden, men billederne sælges for millionbeløb.
Hvordan kan det være? Der må jo være nogle kvaliteter udover det almindelige?



Der faldt nogle regndråber på min linse lige der ved
 tipi'en, der bærer navnet Arne Rygelighed.
Jeg gætter på, det er en hilsen til Arne Rolighed, der blandt mange arbejdsområder i nogle år var direktør for Aarhus Amts sygehusvæsen.
Han begyndte for mange, mange år siden at tale om rygningens skadelige virkninger og behovet for rygestop.
Det er først i dag, jeg kom til at tænke på Arne Rolighed. I går var vi bare undrende over navneskiltet :-) Det er sjovt med den hukommelse ...

Jeg kan godt forstå, det er populært at være til Smukfest, som festivalen også hedder. Det er et meget hyggeligt og skønt område. Min bror og svigerinde er frivillige i Lions madbod en af dagene.

Tak for nogle dejlige timer, I to.


2 kommentarer:

  1. Banksy er en fantastisk kunstner - det er utroligt, at man ikke har fundet ud af hans identitet endnu.
    Spøjs ide at vende døde træer på hovedet - de ligner næsten baobabtræer, som faktisk også kaldes upside down-trees, hvor de gror.

    SvarSlet
  2. Ellen, ja, det er da helt utroligt, vi ikke kan få at vide, hvem Banksy er. :-)
    I Skanderborg har de måske været inspireret af baobabtræer?

    SvarSlet