onsdag, maj 09, 2018

En film og et tv-interview. Og en sommerdag.

I går aftes så jeg programmet Lærke Møder Rasmus Bjerg på DR K. Jeg var specielt interesseret, fordi jeg for en måneds tid siden så filmen "Så længe jeg lever," hvor Rasmus Bjerg spiller John Mogensen (link til Wiki)
Egentlig ville jeg ikke have valgt at gå i biografen for at se den, og det ville Kirsten heller ikke. Men når hun er på besøg, så har vi en, indtil videre, ubrydelig tradition med at gå i bio. Og vi valgte den, der så mindst ond eller vild ud.
Undervejs blev vi grebet af fortællingen om en talentfuld dreng med svære opvækstvilkår. Hans musikalitet førte ham ind i et miljø med druk. Eller måske var han havnet i misbrug alligevel. Men han opnåede stor popularitet med sine folkelige sange. Han døde i 1977 som 49 årig på grund af druk.  Da vi gik fra biografen, var vi enige om, at det var en meget rørende og varm film.
Rasmus Bjerg leverer en enestående bedrift med at skildre en mand med så mange facetter.

Til interviewet i fjernsynet skulle han medbringe en ting. Han medbragte, som han sagde, de 15 ekstra kilo og det forhøjede blodtryk. Uha, siger jeg bare.
Jeg synes, det er for høj en pris at betale på skuespillets alter. Han kunne vel være blevet polstret med sådan noget snydetøj, eller hvad det hedder? Det ville være rimeligt i mine øjne.
Men han ville ligne sin karakter både i udseende, i gestik og i tale og sang. Og det gør han fremragende.
Jeg har egentlig ikke hørt tale om den film, men 400.000 har været i biografen og set den. Rasmus Bjerg planlægger en turne med John Mogensen sange.

Vi har igen haft en højsommerdag. Perfekt til vasketøj på tørresnoren.
Johanne var her et par timer i eftermiddags, og det er sæson for kridtegninger.

4 kommentarer:

  1. Den film har jeg ikke set, - jeg er en sjælden biografgænger.
    Sommervejret er jeg til gengæld stornyder af. Lidt trist, hvis det stopper i dag.

    SvarSlet
  2. Eva, det er faktisk også kun de to gange om året, jeg har besøg af Kirsten, at jeg kommer i biografen.
    Ja, sommervejret må gerne fortsætte. Især de nærmeste dage, da du og mange andre har fri.

    SvarSlet
  3. Jeg så filmen i marts, da den kom frem, jeg er heller ikke en flittig biografgænger. Jeg synes faktisk det er god film, der skildrer det rå og hårde miljø, som underholdningsbranchen var. Filmen om Dirch Passer viste det jo også. Jeg synes også, det var lidt morsomt, at finde ud af, hvem de forskellige personer er.

    SvarSlet
  4. Marianne, de lever nok et hårdt liv, de populære kunstnere. Jeg har ikke set filmen om Dirch Passer. Ja, for os, der var unge dengang, er det lidt sjovt at gætte, hvem der er hvem.

    SvarSlet