tirsdag, september 04, 2018

Jeg blev klogere på mobile pay ...

Forløbet havde været anderledes, hvis ...
- jeg løbende holdt øje med min netbank.
- jeg havde lyttet og ikke straks afbrudt samtalen, da en ukendt mand ringede lørdag morgen.

Men almindeligvis er jeg ikke så tit inde på netbank. Og almindeligvis besvarer jeg ikke tlf.opkald fra hemmelige numre eller numre, der ikke står i min telefonbog.
Lørdag morgen besvarede jeg et opkald fra et nummer, som jeg troede var fra fotoforretningen, hvor mit kamera var til reparation.
Da det viste sig, at stemmen tilhørte en mand, der talte engelsk med afrikansk accent, afbrød jeg med det samme uden at høre, hvad han sagde.

I løbet af formiddagen modtog jeg seks sms på ubehjælpeligt engelsk. Fx "Pls am bag done do this to me am bag u pls."
"Hello are u there pls am bag."
Hello how are u pls bag send my money back I want to. usr to pay for house I done have anymoney with me. am bag pls."
"if u done want to. give me. I will go to police."
Osv. to andre i samme dur.

Jeg kunne finde nummeret på krak og se, det var en person, der boede i Farum. Jeg følte mig utryg over hele situationen, og snakkede med min datter og svigersøn, der fandt vedkommende på facebook. En kvinde med et udenlands navn - østeuropæisk udseende. Ud fra billederne var hun gift med en sort mand.
Vi blev enige om, at jeg skulle blokere nummeret, og jeg gik i gang med forberedelser, fordi jeg skulle have fire venner til middag.
Vi havde en meget hyggelig aften, hvor jeg bl.a. lavede denne her dessert:
Halverede nektariner med lidt sukker og hakkede mandler i midten.
De blev bagt i oven i 15-20 min. og serveret med is. En dejlig, nem dessert med de varme nektariner og den kolde is.

Jeg fortalte selvfølgelig mine gæster om min oplevelse med telefonen, og de mente, jeg skulle gå til politiet.

Sent om aftenen, da de var gået, åbnede jeg min telefon og så, jeg havde fået seks opkald, som viste sig at være fra taletidskort.(?) Bagefter sad jeg lidt med min computer og ville kigge på min netbank for en gangs skyld.
Jeg har nok lignet et stort spørgsmålstegn, for der var overført et beløb via mobile pay på 600 kr. fra Collins E.
Det føltes virkelig utrygt. Som om en person prøvede at trænge sig ind på mig?

Nordea, som er min bank, har telefon-døgnbetjening, så jeg ringede søndag morgen. Jeg blev beroliget af en flink rådgiver, som mente, det måtte være en person, der fejlagtigt havde sendt penge til mig. Han rådede mig til at gå ned i banken mandag morgen og få personlig hjælp.
Jeg oprettede Collins nr. igen, og skrev at han ville få sine penge retur næste dag.
Der er ingen problemer i at tilbageføre et beløb, og det giver ikke adgang til min konto (som jeg måske kunne frygte)
Jeg har ikke hørt fra Collins, om han har modtaget beløbet. Måske kan jeg ikke oprette hans nr. på ny, når jeg en gang har blokeret det?
Han kunne da godt lige kvittere, når nu han har haft skabt så meget uro.
Men det er sikkert endt godt.
Det undrer mig bare, at han ikke har lagt mærke til det forkerte navn, da han har sendt penge for sin husleje, eller hvad det var? Men hvis man er meget hurtig på tasterne ...
Den, der fejloverfører penge via mobile pay, er helt afhængig af modtageren i forhold til at få pengene retur.
Ifølge den unge bankmand i går, så sker der meget sjældent den slags fejl. Banken kan ikke sørge for at tilbageføre penge.
Jeg var måske lidt drillende og kæk, da jeg i kommentarfeltet skrev "Your money is back" - med en helgensmiley.
Men altså, hvis jeg havde hørt, hvad den mand, der ringede lørdag morgen, ville, og hvis jeg havde kunnet forstå ham, så ville det have været klart, at han var bange for at have mistet 600 kr., som han havde hårdt brug for.
Og jeg havde været fri for at være så nervøs for, hvad de mærkelige sms'er handlede om.
Men jeg kommer ikke fremover til at besvare de mange opringer fra ukendte.



10 kommentarer:

  1. Sådan nogle ubehagelige telefonopkald får jeg også jævnligt - nogle gange flere på en dag - og jeg afbryder straks forbindelsen.
    Det var dejligt, at du fik gode råd og hjælp!
    Sikke en lækker dessert du lavede til din gæster! Den må vi prøve her hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gitte, det er irriterende for dig, du også får den slags telefonopkald. Jeg var glad for hjælpen fra banken.
      Ja, det var en nem og lækker dessert :-)

      Slet
  2. Sikke da en historie. Godt du fandt ud af problemet.Det er lidt uhyggeligt med de opkald fra udenlandske numre, så jeg kan godt forstå, du var skeptisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det tog tid, før jeg forstod problemet. Men så var det jo i virkeligheden et lille problem. Nok ikke for ham som manglede 600 kr. Men nu er alt sikkert i orden hos ham.

      Slet
  3. Jeg ville have reageret præcis som dig! Det er da heller ikke din skyld, at han ikke tjekker modtageren, så han kunne da bare have været gået til politiet, kunne han ... de havde nok ikke arresteret dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, jeg giver hans manglende engelskkundskaber - for ikke at tale om manglende dansk, skylden for at jeg afbrød så hurtigt. Ja, han skulle have tjekket modtageren, inden han sendte pengene afsted. Jeg var ikke bange for politiet :-) Jeg var bange, fordi han virkede så desperat.

      Slet
  4. Jeg besvarer aldrig hemmeligt nummer, eller numre fra udlandet af princip.
    Ringer et nummer for mig ukendt, altså den ikke er blandt mine kontakter, så er det ikke altid jeg besvarer den. På min mobil kan jeg blokere for disse i et tidsrum på døgnet, så de går direkte til min mobilsvar, hvor de bliver henvist til at sende en sms eller en mail, hvis de vil have fat i mig, eller vil have jeg ringer tilbage. Besvarer jeg sådan et opkald, er jeg forberedt på at gøre opmærksom på jeg er tilmeldt Robinson, så de ikke må sælge/reklamere. Men det kunne jo være noget vigtigt.
    Godt det ikke var modsat vej mht. mobile Pay, har hørt grufulde historier, historier jeg ikke med den vildeste fantasi, kan forekomme. Desværre er alt muligt, selv det utænkelige.
    Godt det hele faldt på plads - Din dessert er gemt til en dag jeg skal tænke en dessert ind i en menu.

    SvarSlet
  5. Jeg har sat min iPhone på "forstyr ikke". Det betyder, at kun folk, der står i min telefonbog i forvejen, kommer igennem. Det er jo ærgerligt, for der er vitterligt ærlige mennesker, der kunne have brug for at komme igennem til mig, og som jeg kunne have brug for at høre fra, men jeg orker altså ikke de mange tilfælde af telefonfis, phishing, tiggeri og hvad har vi. Mobilepay tør jeg simpelthen ikke have. Det må være dåbsattesten, der viser sig her.

    SvarSlet
  6. Jeg har ikke mobile pay, og jeg tror heller ikke jeg skal have det.

    Jeg har sat min telefon (iPhone 6 plus) på "forstyr ikke", og det betyder, at den kun ringer, hvis der er tale om en person, der allerede står i min telefonbog. Der kunne selvfølgelig godt være mennesker med ærligt ærinde, der gerne ville kontakte mig telefonisk, men på den anden side har jeg modtaget så mange uønskede opringninger over det sidste par år, at det føles som en sand velsignelse.

    SvarSlet
  7. ... der gerne vil kontakte mig telefonisk, ikke står i telefonbogen, men ...

    SvarSlet