fredag, juni 12, 2020

Her sker der meget ...

Jeg blev nysgerrig og inspireret, da jeg læste Lenes indlæg "Her sker der ingenting." Det viser sig, at der sker meget :-)
Hos mig sker der alarmerende ting! :-)

Klumper af hvide larver med sorte prikker har indtaget min lille benvedbusk. Den er kun tre år gammel, og de larver har en glubende appetit på benvedblade.
I går var der flere klumper med larver inde i et spind, de var meget aktive og i bevægelse.
I dag er fire-fem spind tomme, og i de resterende sidder larverne tæt og helt stille. De bevæger sig dog, hvis jeg forsigtigt rører ved én.
Hvor bliver de af?
Jeg har i gruppen "Insekter og smådyr" fået at vide, det er benvedspindemøl. Den bliver en fin sommerfugl af typen natsværmer. Og benved vil sætte nye skud.
Jeg er i gang med at google mig frem til, hvordan processen fra larve til puppe til sommerfugl foregår?  Hvor lang tid det tager? Og hvor pupperne er?


For en måneds tid siden ville jeg finde et blogindlæg fra 2010, da jeg var i Norge 17. maj, og kom derved forbi et andet indlæg, der handler om, at jeg har fundet en puppe i mit skab med håndklæder. Jeg var nærmest helt hysterisk og endte med at smide puppen i affaldsposen.
Var det virkelig mig, tænker jeg nu? Jeg er meget interesseret i alle mulige insekter. "Edderkoppen er min ven," siger jeg til Johanne, når vi møder én. Der er ingen grund til at små piger skal være bange for edderkopper. Bænkebider er mit yndlingsinsekt.  Den har bl.a. denne her spændende adfærd, at den bærer sine unger under maven.
Hvorfor mon jeg har ændret indstilling til insekter og smådyr? Jeg tror, det begyndte, da jeg fik børnebørn i 2011. De små mennesker, der er så tæt på jorden, og som er så interesserede i alt, hvad der rører sig. Hvor har vi mange gange nærstuderet småkravl på vej hjem fra vuggestue og børnehave.

Måske hører det med til at blive gammel, at de nære ting bliver mere interessante? I givet fald er det en god gevinst at få med alderen? :-)
 Hvis linket virker, så er blogindlægget her: En puppe
Ikke at jeg er særlig stolt af det. Men sådan havde jeg det engang. Godt, man altid kan få nye indsigter og interesser :-)

6 kommentarer:

  1. Der sker altid et eller andet, fuldstændig enig. Det er bare om det lige er til at få formuleret, så det evt. kommer videre på bloggen.
    Din interesse for insekter er en gave, især når du er på tur med dine børnebørn, det jeg nyder er, hvis jeg ikke kan forklare hvad det er for en lille fyr der lige er foran os, så er google jo lige ved hånden, den har reddet mig mange gange.
    God weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Karin, du minder mig om, at jeg skal have downloadet den app fra google. Det er bare så smart at have svaret lige ved hånden :-)
      God weekend til dig også.

      Slet
  2. Ny argumentation for børnebørn, man lærer at holde af insekter :-) god weekend til dig og dine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha-ha Lene :-) God weekend til dig også.

      Slet
  3. Jeg kan snildt genkende dine betragtninger vedrørende insekter og andet kryb, når man får børnebørn - det nytter jo ikke at lære dem op til at være skrækslagne for alt. Til gengæld skal de jo også lære, hvad man ikke skal røre ved, men det kommer alt sammen.
    Jeg kan betro dig, at det at flytte ind i et stråtækt hus totalt får fjernet edderkoppeskrækken! Man er simpelthen nødt til at kunne acceptere de bæster, ellers kunne jeg rende hysterisk rundt hele tiden og skrige efter John :-D

    SvarSlet
  4. Det havde jeg slet ikke tænkt på, at der følger edderkopper med, når man bor stråtækt. Godt, du klarer dig og ikke løber skrigende rundt efter John :-) Jeg har fundet ud af, der findes mange arter.
    Nej, man skal ikke røre ved alle slags kryb.

    SvarSlet