onsdag, december 09, 2009

Altanbelysning.

Èn af de store glæder her i decembers mørke er alle de lys, der spreder mørket. Her i byen er området ved havnen og Musikhuset så smukt illumineret. Jeg bliver aldrig træt af at se på det.
Jeg går tit forbi en boligblok med små altaner. Her er en beboer, som ikke lader sig gå på af, at han kun har en lille altan. Der er lys og farver og figurer, der kan ses på lang afstand.
Jeg prøvede i går, om jeg kunne fange lyset og stemningen med mit kamera. Mens jeg stod der, kom en kvinde hen til mig og fortalte hvor grimt og usmageligt, hun syntes det var, alt imens hendes mand protesterede spagt. Tilsidst sagde hun "jeg håber ikke, det er dig der bor der". Det kunne have været sjovt, hvis jeg havde sagt, det var min lejlighed.
Min smag går mere i retning af det enkle. Men jeg forestiller mig den entusiasme og energi, beboeren har lagt i sin lille altan med den overvældende belysning.
Mit kamera kan ikke det med natoptagelser. Eller også har jeg ikke fundet ud af det.
Nu vil jeg gå ud og købe sådan en stjerne med lys i. Den gamle blev slidt op sidste år.

8 kommentarer:

  1. Hvor er det en flot pyntet altan.
    Vil give dig helt ret.

    Beboeren har pyntet med hele sit hjerte.
    Så hvad pokker sker der lige for kvinden.... som ikke kan lide det.
    Kunne hun ikke bare holde det for sig selv. Hun har garanteret også noget som ikke falder i alles smag.

    Fint at du har taget billeder af det.
    Man kan sagtens fornemme stemningen.

    Mange julehilsner herfra.

    SvarSlet
  2. Det er en skøn altan, og man kan sagtens se det, især hvis man klikker på billedet og får det forstørret.
    Knus
    Vibeke

    SvarSlet
  3. Hehe, ja, du skulle have sagt, at det var din altan, bare for at se hendes ansigt :-)

    Den er også lige i overkanten til mig, men som du og andre siger, det må vedkommende da selv om. Jeg kan ikke forstå, at det kan genere andre. Medmindre der også er lyd på :-)

    Jeg har en fiks ide om, at jeg kun kan lide de blege, gullige farver til de udendørs julelys - helst ikke de iskolde blåhvide og slet ikke røde, blå og grønne.
    Men vi er da heldigvis ikke ens.

    SvarSlet
  4. Det er da et flot billede hvor man rigitg kan se og fornemme stemningen. Det kunne ha været sjovt hvis du havde bildt damen ind at det var dig der boede der. Der er altså nogen der går i for små sko!!!!!

    SvarSlet
  5. Hvor ser der hyggeligt ud på den altan og jeg kan levende forestille mig den glæde beboeren har følt ved at stille det hele an. Det er nok lige lidt i overkanten for mig hvad angår udsmykning, men det gør det jo ikke ringere.
    Hollænderne er nu også så småt kommet i gang med deres lysshow, de venter altid til efter Sinterklaas med juledekorationerne.

    SvarSlet
  6. Jeg ville nok heller ikke gøre det samme derhjemme; jeg ville jo få flimmer af at sidde inde i min stue og have alt det blinkeri udenfor. Men derfor synes jeg alligevel, at det er fint, at vedkommende gider - og uanset, hvad folk mener om det så bliver man da glad af at se det, synes jeg!

    Jeg havde også en genbo på 7. sal, der gav den hele armen - blink og julemænd og rensdyr og kane... men i år er der ikke noget. Enten er de flyttet eller også er det finansgrisen!

    SvarSlet
  7. Dianna, velkommen til. Ja, jeg vil tro, beboeren har hygget sig med at pynte.

    Vibeke, det er svært med de billeder i mørke. Jeg har endnu ikke prøvet at forstørre det op.

    Ellen, det kunne være sjovt bare for at se hendes ansigt. Jeg elsker også de lidt gyldne lys, og især hvis de følger en bygning eller skulpturs linier - ikke bare er smidt tilfældigt på.

    SvarSlet
  8. Tina, ja nogen gange går folk i for små sko.

    Annette, det er så sjovt at følge med i den Sinterklaas tradition, som du skriver om. Tænk at juleudsmykningen først begynder derefter.

    Nille, når sandheden skal frem, så er jeg glad for, jeg ikke bor lige overfor. Der er noget der blinker. Og i grønne og røde farver! Det er for meget i længden. Men jeg synes bare det er sødt, at sådan en lille altanbeboer gi'r den gas. Det er ikke kun forbeholdt de store.

    SvarSlet