torsdag, januar 28, 2010

I mangel af grønkål

Jeg har været ude for at lede efter grønkål de seneste dage. "Ude for at lede" betyder altså i butikkerne - og ikke i haverne eller markerne.  Men den findes ikke. Vinteren har vist nok været for hård, siges der?
Jeg har altid troet, grønkålen var en af de mest hårdføre grønsager. Gennem generationer var den almuens vigtigste kilde til vitaminer og mineraler. Indtil omkring 1880 levede man på landet af det, den lokale natur gav. Så det må have været den rene elendighed, hvis frosten ødelagde de robuste, hårdføre grønsager.
Men så er vi da heldige.
Der er masser af c-vitaminer at købe. Hvorfor citrusfrugterne skal have navne og hedde Ugly og Sweetie, forstår jeg ikke lige. Jeg bliver rigtig irriteret over de små mærkater, der sidder på hver frugt og fortæller, hvad den hedder (?) og hvor den kommer fra.
Da jeg kom hjem, skulle jeg lige se, hvad der ellers var af den familie i mit køleskab, og der var både appelsiner, citroner og lime.
Og så bliver jeg meget taknemmelig over at være født på et tidspunkt i historien og på et sted, hvor vi er så priviligerede.
(min tekst danser rundt - er endnu ikke blevet fortrolig med new editor.)

5 kommentarer:

  1. Ja vi er heldige, er vi ❀❀❀

    SvarSlet
  2. Enig - det kan da kun være for at skaffe arbejde til nogen stakkels fattige, at der skal alle disse fjollede klistermærker på.

    Din tekst 'danser' ikke - du har den centreret. Du kan sikkert vælge at venstrejustere den. :-)

    SvarSlet
  3. Foretrækker din frugtskål frem for grønkål he he. Jeg tror at mærkerne er på når det er en af de "nye" blandings frugter som netop sweetie og ugly!!! God weekend. KNUS

    SvarSlet
  4. Jeg så et indslag i de franske nyheder forleden, hvor de snakkede om bøndernes store tab pga. den lange frostperiode. F.eks. porrer, som også er ret hårdføre, er gået helt til i år - og i Belgien er rosenkålspriserne steget voldsomt.

    Det er da dejligt, at vi så kan erstatte med andre vitaminer! Men jeg forstår heller ikke alle de mærkater - spild af papir og energi!

    SvarSlet
  5. Eva, ja det er vi.


    Ellen, hvor er jeg glad for, du er så skarp, så du via bloggen kan give mig opskriften. Ja, jeg skal venstrecentrere! ;-) Tusind tak.

    Tina, så er det godt, du bor lige midt i alle de lækre frugter.

    Nille, det må være sjældent, rosenkålen og porren får for meget frost i Belgien og Frankrig. Men vi er også ude i en usædvanlig vinter.

    SvarSlet