mandag, december 09, 2013

Den Gamle By i regnvejr og julestemning

Det regnede jævnt og grundigt i går, men det afholdt mig ikke fra en tur i Den Gamle By.
Der var mange, mange børn og voksne, der havde samme indstilling og ikke lod sig skræmme af våde og plørede, toppede brosten.
At gaden ser lidt mennesketom ud skyldes, der er så mange spændende ting at kigge på inde i de forskellige huse.


De mange udklædte skuespillere virker meget autentiske, men jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg så ham her med mobiltelefonen.

I Julehuset er der masser af nisser og legetøj fra gamle dage.
Hyggeligt.
"Første gang så la'r vi ham gå, anden gang så ligeså. Tredje gang så ta'r vi ham og putter ham i gryden"
Det er vist den, de er i gang med, de små nisser øverst til højre.
Jeg kan bare ikke huske, hvordan den begynder ...
(selv om du sagde det i morges, Linda)

5 kommentarer:

  1. Jeg gik mig over sø og land......
    Den legede vi altid til "Juletræsfester" i gamle dage. Altså da jeg var barn. Laksko, smørrebrød, godteposer, - måske en smalfilm med Anders And, - julemanden....
    Jow, jow, det var tider. Lige til Den gamle By.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg vil også hele tiden synge "jeg gik mig over sø og land", men der går vi jo i rundkreds og ikke i række som nisserne her. Så som Ellen siger "bro, bro brille".
      Ja, det var herlige juletræsfester engang ;-)

      Slet
  2. Ehhh, det var altså "Bro, bro, brille", Eva :-) Teksten kan ses her:
    http://www.ugle.dk/bro_bro_brille.html
    Men du har ret i, at også den sang, du nævner, var fast inventar i barndommens juletræsfester. Ih, hvor jeg elskede dem :-)

    SvarSlet
  3. Ja Ellen, "Bro, bro brille" ;-)
    Juletræsfesten i forsamlingshuset 3. juledag - eller var det 5. juledag? var en stor årlig festlig begivenhed i min barndom. Alle de dejlige sanglege.

    SvarSlet
    Svar
    1. Haha - hos os var det altid 4. juledag - men også i forsamlingshuset :-)

      Slet