søndag, december 29, 2013

Om en ægsamling.

I går fik jeg øje på den første lille spæde erantis i haven.
Så tidligt har jeg vist ikke set den før.

I forgårs var jeg sammen med min bror og svigerinde på Naturhistorisk Museum i Aarhus især for at se udstillingen Exellent Eggs.

En mand, Sigurd Bruhn, der døde som 92 årig havde siden han var 13-14 år samlet på fugleæg, og han havde opbygget en samling på 20.600 æg. Den efterladte søn havde i år doneret ægsamlingen til museet, som indtil i morgen viser en stor del af dem frem.


Der er en lille pjece, der fortæller noget om Sigurd Bruhn. Jeg synes, det er så interessant, når et menneske har sådan en stor passion, som han åbenbart har haft.

Min bror var barn i 1950erne, og dengang var det almindeligt at drengene på landet havde den hobby at samle fugleæg. De klatrede i de høje træer efter skadeæg og alle andre steder, hvor fuglene havde reder. Æggene blev omhyggeligt pustet ud og opbevaret i kasser.
Nu er det strengt forbudt at samle fugleæg. På bagsiden af pjecen er gengivet en bekendtgørelse fra Naturbeskyttelsesloven. Der står bl.a. at æg må ikke indsamles, opbevares eller på anden måde besiddes, modtages, købes, sælges, overdrages, udlånes, transporteres eller udstilles. (så er der vist heller ingen smuthuller i den lov)
Museer må undtagelsesvis opbevare og udstille æg indsamlet i naturen.



Min bror kiggede forgæves efter et ugleæg.
Sådan et trofæ havde han.
(ja, det var andre tider dengang)


Vi kiggede også på den nye ulveudstilling og de mange andre udstoppede dyr.
Vi var enig om, at det er et oplagt sted at tage sine børnebørn med til.

Eftermiddagen sluttede med en sen frokost hos Henrik med slagterens lækre smørrebrød.

4 kommentarer:

  1. Det er skønt med de erantis, der vil glæde os lidt tidligt i år.

    Sikke en spændende udstilling af æg. I det hele taget er det jo fantastisk at støde på nogen, der brænder for noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, det er spændende med mennesker, der brænder for noget.
      Jeg har set, hvor flot din erantis allerede er ;-) Dejligt.

      Slet
  2. Da jeg var barn samlede vi også fugleæg pustede dem ud og lagde dem dem i æsker med vat. Jeg har haft børnebørn med på Naturhistorisk Museum, vi hade en rigtig hyggelig dag sammen.
    Godt nytår til dig.

    SvarSlet
  3. Conny, det er sjovt, du også har været med til at samle på æg, da du var barn..
    Godt nytår til dig også.

    SvarSlet