tirsdag, december 10, 2013

Rødkål.

Jeg kan godt lide at bruge årstiden grønsager til råkostsalat eller bage forskellige rødder i ovnen.
Lige for tiden eksperimenterer jeg med rødkål i salat. Jeg er gået bort fra at blanchere rødkålen først; den mister farve og bliver lidt kedelig. Til gengæld skal den snittes fint.
Her kommer en opskrift hvor syltede rødbeder er en del af ingredienserne. Der er ikke mængdeangivelse. Når jeg laver mad kun til mig selv, så vurderer jeg, om retten vil være god næste dag, eller måske ligefrem vil vinde ved at overnatte i køleskabet. Sådan er det med salater lavet af både rødkål og hvidkål, synes jeg. De bliver bedre. Det betyder dog, at der ikke må puttes hvidløg eller persille i hele portionen og heller ikke nødder eller anden crunch. De ting vil helt sikkert forringes, hvis de blandes i og gemmes til næste dag.

Rødkål snittes fint.
Syltede rødbeder skæres i små tern.
Rødløg, eller alm. løg (de bliver røde under alle omstændigheder) skæres i små tern.
Solsikkekerner, der er ristes på panden i lidt olie, drypper af på køkkenrulle og drysses med salt. (der kan laves en stor portion kerner, som opbevares i et glas.
Dressing: Lage fra de syltede rødbeder, lidt olivenolie, smag til med lidt salt og peber.
Det hele blandes og solsikkekerner frysses over.

 En anden version er mere sød, idet der er tilsat syltede kirsebær. Der er mandler på toppen.
Jeg havde glemt det her glas Amarena i mit køkkenskab, og selv om sidste salgsdag var overskredet, så fejlede indholdet absolut ikke noget. Det er syltede kirsebær i en tyk sød sirup. Smagen er meget koncentreret. Der skal ikke meget til, men den kan anbefales. Min datter er ikke enig, så det er nok ikke den vi skal have til risalamande juleaften.
Men rødkålssalaten bliver nærmest som en dessert, når der er syltede kirsebær i. Solbærsyltetøj ville sikkert også være godt.

5 kommentarer:

  1. Mums, - alle varianter af rødkålssalat er velkomne. God ide med syltede rødbeder. Tak for ideerne.

    SvarSlet
  2. Tak for tippet, og så kan jeg høre, at der skal en prøvesmagning af syltede kirsebær til, før vi køber ind til sovsen :-)

    SvarSlet
  3. Det lyder spændende, Betty - her er vi store fans af rå rødkål i salater. Tak for dejlig inspiration.

    SvarSlet
  4. Tak for inspiration - altid rart at prøve noget nyt :-)

    SvarSlet
  5. rødkål er fantastisk!
    mht. kirsebær, så er den blå version af samme absolut favorit her i huset, de skal dog ikke varmes til ris a la mande. Den er ikke helt så sød som den røde, der er kandiserede bær.

    SvarSlet