torsdag, oktober 04, 2018

En tidlig morgenstund.

I den lokale avis var der for et par dage siden en artikel om planerne for Østre Søbad.

 Området skal renoveres. Det ser fortryllende ud. Måske bliver der tag over omklædningsfaciliteterne.
Der bliver også skrevet om sauna. Spændende.












Sådan ser der ud i dag.

For os, der er vant til at færdes på stedet, fungerer det sådan set godt.
Man kan klæde om ugenert bag bræddevæggene. Der er bænke og knager, så man kan lægge tøj og tasker fra sig. At der ikke er overdækket, betyder ikke noget. Vi er der jo for at blive våde alligevel. Og dog, det ville da være dejligt, hvis ens tøj ikke blev vådt, mens det ligger på bænken.
Det bliver uden tvivl godt. Nu er vi spændte på, om der bliver lukket af i anlægsperioden.
Jeg var så heldig at få lidt farverig solopgang i dag.
Billedet her er taget ved 7.30 tiden lidt nord for Kjellerup på vej til Karup, hvor min datter skulle nå en flyver til København.
Det varede ikke mange minutter før der var overskyet, og farverne blev visket ud.







Da jeg hentede Johanne i eftermiddags, var hun at finde i trætoppene sammen med en anden pige.
Det er mange år siden, drenge klatrede i træer, og piger legede med dukker.
Hvis det nogensinde har været sådan? Mine piger var også nogle klatremus for 35-40 år siden.
Måske handler det ikke gamle dage, men mere om holdninger?
At piger bliver kaldt små prinsesser, fremkalder et billede af yndige piger, der ikke må blive snavsede.

Sandheden er nok, at piger i dag kan være det hele: fine prinsesser og barske piger ude i naturen. Og det er jo fantastisk.



For et par dage siden var jeg ude hos Mattias. Jeg skulle følge ham til håndbold, men før vi skulle ud af døren, byggede han hurtigt en vældig, farlig skyder.

Jeg kan ikke se for mig, at den aktivitet vil interessere Johanne. I hvert fald ikke lige nu.
Men man ved aldrig.


PS. Jeg kan stadig ikke svare på kommentarer.








4 kommentarer:

  1. Både piger og drenge har videre rammer end før i tiden, men der er og bliver trods alt også nogle forskelle på kønnene, som efter min mening altid vil være der; bl.a. det med at lege soldater og krig. Det gider de færreste piger.

    SvarSlet
  2. Det er fint, at der ikke er så snævre grænser for kønnene. Tidligere havde drengene mange flere muligheder end pigerne for at få succes/klare sig godt som voksne. Nu er det vist desværre blevet helt omvendt. Drengene klarer sig ikke så godt i skoler og uddannelser. Jeg håber, der kommer en bedre balance.

    SvarSlet
  3. Det er dejligt, at piger i dag kan være både fine prinsesser og barske piger ude i naturen. Jeg kan huske glæden ved at klatre i træer.
    Hvor er det spændende med renoveringen af Østre Søbad.

    SvarSlet
  4. Det er dejligt både piger og drenge kan være det der passer til dem, drenge lige stilleleg, med dukker eller lignende, og piger klatre i træer eller endnu vildere i naturen. Som min datter ofte siger, hun må ikke købe prinsessetøj til Frida, hvis hun har købt pirattøj til Otto. Otto er ligeglad, men nej, Frida vil have det samme som Otto.
    Håber i stadig kan benytte Østre Søbad under renoveringen.

    SvarSlet