søndag, marts 10, 2019

At være nøgen - eller ikke at være ...

For nogle uger siden gik jeg forbi en genbrugsbutik i Aarhus. Det var efter lukketid, men mit blik faldt på to Carl Larsson-platter.
Hvis jeg havde set dem for 40 - 45 år siden, ville jeg have syntes, det var et sødt og yndigt motiv.
Dengang løb mine små børn og deres legekammerater nøgne rundt og legede på stranden og i haven på varme sommerdage.
Jeg kan ikke forstå det, men min holdning har ændret sig. Nu synes jeg, vi skal sørge for, at mine små børnebørn har badetøj på, så ingen fremmede ser dem nøgne.
Nøgenhed er begrænset til hjemme, hvor de før og efter bad spæner rundt uden tøj.
Jeg hørte et interessant radioprogram om nøgenhed for nogle uger siden i Manus Manege på P1. Programmet hvor Manu Sareen er vært. Han ville undersøge, hvorfor han selv har det så stramt med nøgenhed. Både sin egen og andres, fx. kærester. Og om hans adfærd har smittet hans egne børn. Han havde en gæst, der var naturist, i studiet og hans egen 17 årige datter medvirkede.
Den kultur, vi vokser op i, spiller en stor rolle. Her forstås kultur som den måde, vi gør tingene på i vores familier og vores land.
Jeg har heller aldrig, som Manu Sareen, set mine forældre nøgne. Jeg har heller ikke gået topløs rundt, som nogle gjorde dengang i 70erne, men dog løsnet toppen under solbadning :-) Min ex-mand havde et meget afslappet forhold til at gå nøgen rundt derhjemme. Efterhånden som pigerne voksede til, syntes de, det blev for afslappet, og han var jo ikke ude på at provokere, så det hørte nok op. Det kan jeg ikke rigtig huske. Jeg har altid følt mig bedst tilpas med et håndklæde om kroppen på vej ud badeværelset. Og da jeg hørte programmet, blev jeg klar over, at det synes jeg også andre skal gøre ... At jeg synes, det er lidt uskønt, når andre flasher deres nøgenhed. Det gælder ikke i svømmehaller og badeland, hvor man jo må give slip på sit håndklæde for at gå under bruseren.
Jeg ved ikke, hvordan mine døtre har det i deres familier. Men Manu Sarens datter havde det på samme måde som sin far. Hun blev irriteret, når kæresten gik nøgen rundt i lejligheden.
Og hvad så, tænker jeg nu? Det er jo en privatsag indenfor familierne.
Naturisten i programmet fortalte om sin glæde ved at gå rundt uden tøj. Det er ikke forbudt at være nøgen i Danmark. Der findes strande for nøgenbadning, men der kan bades uden tøj fra alle strande.  Efterhånden bliver det opfattet som en stor provokation, hvis nogen gør det, og politiet kan tilkaldes og anklage den nøgne for at forstyrre offentlig ro og orden.
Jeg bliver forvirret, fordi der er så mange modsat rettede signaler i samfundet. Og at der findes grimme mænd, der kan udnytte fotografier af børn.
Så jeg synes, små børn skal have badedragt/badebukser på i det offentlige rum.  Og små piger skal ikke seksualiseres ved at gå med bikini.
Men sådan tænkte jeg ikke, da mine piger var små.
Hvad har gjort, at jeg har ændret holdning?
Er det facebook, der påvirker os med amerikansk puritanisme?? Mon Carl Larssons billede vil blive slettet, hvis jeg lægger det på facebook?



6 kommentarer:

  1. Det faktum, at der er syge individer derude, der bruger billeder af små børn til deres egne, syge formål, kombineret med, at næsten alle har kamera på sig i form af deres mobiltelefon, gør jo nok, at man er nødt til at passe på nu om dage. Vi er nok alle ude over det stadium, hvor man kan have en mere uskyldig holdning til nøgenhed, også små børns, desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, der er noget trist over, at vi ikke mere kan den uskyldige holdning til små nøgne børn. Men det er sådan, det er blevet.

      Slet
  2. Jeg er lidt dobbeltmoralsk her, for jeg synes egentlig ikke, at en nøgen krop er smuk. Jo, jeg synes en elskers krop er smuk, men kun i forbindelse med erotik; han (eller jeg) skal ikke slaske nøgen rundt i hele huset - og slet ikke, når der er børn. Og så er er der jo Hennys syn, som jeg er enig i.
    Det er måske ikke rigtig dobbeltmoral, men jeg synes man er blevet alt for hysterisk mht. ammende kvinder, som nærmest er blevet forbudt i det offentlige rum. Det er da et smukt syn, og man ser mindre bryst, end når de har nedringet festtøj på - hvilket sjovt nok ikke er forbudt :-)

    SvarSlet
  3. Ellen, jeg synes små børns kroppe er smukke. Men ellers har jeg i arbejds medfør set så mange kroppe, der bestemt ikke hører til den kategori. Skønheden hænger også sammen med den måde kroppen bliver båret på - vedkommendes personlighed. Men Thorvaldsen og andre billedhuggere dengang har nok fundet smukke unge mennesker som modeller. Jeg tror ikke udvalget har været stort. Det ville i hvert fald ikke være det i dag.
    Er bølgerne ikke faldet lidt til ro med hensyn til amning ude omkring. Det var helt hysterisk en overgang.

    SvarSlet
  4. Meget tankevækkende indlæg. Jeg kom til at tænke på, at man jo faktisk aldrig hørte om pædofile og mænd, der lurede på små børn på strande m.m., dengang det var normalt at alle løb nøgne rundt.
    I min vinterbadeklub er man nøgen, og det er helt naturligt der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, nej dengang hørte vi ikke så meget. Nu ved vi, at nogle børn og unge har lidt overlast, fordi vi ikke havde sprog og fantasi til at forestille os de ting, der skete.
      Jeg kan godt forestille mig, det er helt naturligt, når alle er nøgne, som i din vinterbadeklub.

      Slet