søndag, marts 31, 2019

Forår herhjemme og sidste dag i Washington D C.

Det var en vidunderlig morgen med sol og blå himmel. Rundt omkring i mit nærområde er der mange mirabellehegn. De begynder at tabe de hvide blomster, så jeg besluttede at cykle en tur og nyde herlighederne,
I stedet for havearbejde, som jeg havde tænkt, fik jeg en dejlig cykeltur. Johanne ville gerne på bibliotektet, hvis børneafdeling er en skøn legeplads, og jeg skulle aflevere nogle bøger, så vi tilbragte et par timer der. Senere på eftermiddagen havde jeg en kaffeaftale hos mine gode venner, og sådan forløb en forårssøndag på bedste vis. Havearbejdet løber ingen steder, så det vender jeg tilbage til ved lejlighed. Det er så herligt at være pensionist. Planer kan let ændres.
For en uge siden var det afrejsedag fra Washington D C.
Min datter havde det bedre, og jeg fik mulighed for at gå med til en morning keynote address med den canadiske forfatter Malcolm Gladwell. Hans overskrift var The Sylvia Plath Problem. Hans nyeste bog Talking To Strangers er endnu ikke oversat til dansk, men det er flere af hans øvrige bøger, og jeg vil helt sikkert via biblioteket finde frem til dem. Han havde spændende tanker og analyser om vores samfund.
Vi skulle først rejse fra hotellet kl 15, så vi besluttede at gå en tur i det fine vejr. Jeg havde læst om The National Cathedral, som lå to-tre km. væk og tænkte, det kunne være spændende at se. USA har ikke nogen statskirke, så det måtte vel være noget i retning af en domkirke? Eller noget?
Den var kæmpestor og byggestilen hensatte mig til England. Den var relativ ny, idet den var færdigbygget i 1902.
Vi kom, da formiddagens tredje gudstjenste nærmede sig sin afslutning og satte os på en af de bageste rækker.
Stor var vores overraskelse, da forsamlingen brød ud i klapsalver ved præstens afsluttende amen. Måske bliver det også sådan her om nogle år? Tendenserne plejer jo at komme hertil.
Vi så ikke meget til kirken for vi gik efter et sted at spise  frokost.

Lige ved siden af kirken, på samme grund, lå Bishop's Garden.
En meget fin lille have. Planter og blomster var ikke sprunget ud endnu. De var omtrent som her.
















Ved siden af Bishop's Garden var en lille cafe.
Der var en lang, lang kø og servering både indenfor og udenfor.
Vi trængte til mad og kaffe og orkede ikke at gå andre steder hen. Og det blev da også vores tur.

Jeg tror altså, at folk i Amerika taler meget højt, når de sidder og spiser sammen. Jeg synes, støjniveauet var højt de steder, vi spiste.





Gaden, vi gik på, havde store, flotte huse på begge sider af vejen.
Man skulle have en stor indtægt for at bo der.
Mange skiltede med security ved hoveddøren.










Så var der også sådan et skilt foran et af husene.


Vores fly afgik kl 18.
Det varede næsten en time med taxa til lufthavnen, selvom der kun var 35 km.

Washington er så fuld af historie og seværdigheder, så byen fortjener mere end tre dage. Men det var, hvad vi havde.
Og det var nogle virkelig spændende og indholdsrige dage for mig.











7 kommentarer:

  1. Det har været spændende at følge med på din tur.

    Og sikke da foråret herhjemme viser sig fra den pæne side. Det er bare så skønt.

    SvarSlet
  2. Som Eva skriver, er det meget spændende at høre om dine oplevelser i Washington. Og foråret her er så utroligt smukt, efter at mange frugttræer er sprunget ud med hvide og lyserøde blomster.

    SvarSlet
  3. Tak for turen, Washington kunne godt blive et bud på et kommende besøg, jeg er overrasket over gratis adgang til alle museer, det lyder rigtig godt!


    SvarSlet
  4. Tak for en spændende tur. Du er god til at fortælle om de oplevelser du har haft.
    Amerikanere taler altid meget højt. Virkelig irriterende meget højt! Og jeg er ikke bange for at generalisere her :-)

    SvarSlet
  5. Det har været spændende at følge din tur, og hvor kan man nå meget på få dage. En dejlig oplevelse sammen med din datter.

    SvarSlet
  6. Sikke meget I nåede på de få dage. Tak for turen

    SvarSlet
  7. Eva, Gitte, Anni, Ellen, Marianne, Lene, mange tak for jeres kommentarer. Det var en dejlig tur. Når jeg ser tilbage, er jeg især glad for sightseeing-turen. At den ikke blev aflyst, selvom der kun var mig. Hvis den var blevet aflyst, ville jeg ikke kunne have taget med om lørdagen, da jeg ikke ville gå fra min datter, der var syg og meget sløj lørdag formiddag. Heldigvis var hun ret hurtig på højkant, men vi skulle jo også rejse dagen efter.

    SvarSlet