torsdag, september 18, 2008

Septemberluften er så klar og stille.....

Den er ikke med i højskolesangbogen, og jeg ved ikke, om den er med andre steder. Jeg kender den kun, fordi vi synger den i koret. Ester Bock, som jeg kender som romanforfatter, har skrevet teksten, og Bjarne Haahr har skrevet den skønne melodi. Øøøj, hvor ser jeg mange vidunderlige billeder for mig, når vi synger den tekst. Den fortjener, at komme ud i cyberspace:

Septemberluften er så klar og stille,
og solen spejler sig i hver en bille,
hvert edderkoppespind blir fyldt med dråber
og glitrer som en dejlig dronnings kåber.
Det skabte foldes ud i al sin glans
i efterårets gyldne blomsterkrans.

Vi går i dugvådt græs i æblehaven,
i tætte træer hænger sommergaven,
på jorden ligger overmodne blommer
og minder om den sødmefyldte sommer.
Så er det ved at være efterår,
et klart og køligt solskin står og spår.

Vi høster nu agurker og tomater
og skærer dem i skiver som oblater,
vi lægger dem på brødets grove kærner,
så de til vinter os mod sygdom værner.
Vi ruster os med forråd og med høst,
de fulde lader er vor vintertrøst.

Du Store Gartner som har vandet kloden
og nu har gjort at al vor høst blev moden,
hjælp os at række lidt af denne gave
ud over hækken rundt om Danmarks have.
Du gav et rystet, presset, topfuldt mål,
så vi kan fylde mange sultnes skål.

Mens morgentågen lettede og rimen forsvandt fra græsplænen, fik jeg svedt igennem i Sportscentret. Nu spørger mine (3) interesserede læsere nok, hvorfor jeg ikke går tur i Silkeborgs dejlige skove.....?? Menalså, det er fordi, det er så nemt med det træningstøj og
brusebad lige på stedet og nogen at snakke med og tv at kigge på. Så f.eks. Hammerslag idag....
Jeg ved godt, der er noget, der der hedder løbetøj, og at jeg har brusebad derhjemme :-)
Da solen var kommet over på min haveside, gik jeg igang med lidt efterårsoprydning. Der var nogen af potterne med sommerblomster, der var klar til at blive tømt og en halvvissen busk blev gravet op. Jeg skal på et tidspunkt i gang med at rydde ud, fordi jeg har altfor mange forskellige vækster i den lille have. Men det er så hyggeligt at følge planters vækst.
Da jeg var nede på Torvet for at handle, blev jeg draget ind til boghandleren! Der kan jeg bruge lang tid. Jeg blev nødt til at købe Saxos Danmarkshistorie med Peter Zeebergs nudanske oversættelse og Maja Lisa Engelhardts illustrationer. Tænk, at man kan få den for 100kr. Hvis jeg skal følge Ove og Tages koncept, så skal en gammel ud, hver gang man køber en ny. I det her tilfælde nok 2-3 andre bøger, fordi den er så tyk, men det vil jeg ikke tage stilling til nu. På den anden side set, vi er så åbenlyst ikke i redebygningsalderen, så der er ingen grund til at samle for meget til huse.
Så eftermiddagsteen blev indtaget med en stor bog i hånden. Solbriller var ikke nødvendige,
men "septemberluften var så klar og stille".
Til mine 2 tilbageblevne læseres information, så skal jeg spise hos Monica i aften. Jeg ved godt, hvem der er misundelig. :-) Jeg er bare godt tilfreds!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar