onsdag, oktober 02, 2019

Hvad er det for noget træning ...?

Jeg bliver sommetider spurgt, hvad det er for noget træning, jeg går til. Og det er måske fordi jeg tit nævner det. Jeg har det godt med at få rørt kroppen, men det er ikke lige meget hvordan. Det skal være sjovt og i fællesskab med andre, ellers mister jeg hurtigt interessen. Gennem årene har jeg gået til forskellige slags motion, og jeg har selv undervist på hold for hjertepatienter og lungepatienter. Jeg var med til at starte holdtræning op for de to patientgrupper på sygehuset tilbage i 1990erne. Det var meget spændende, det var nyt dengang, at hjertepatienter godt måtte blive forpustede og få pulsen op.
Løb blev aldrig et stort nummer for mig. Desværre, for det er så nemt og tilgængeligt alle steder.
Gang er også en meget effektiv motionsform, men jeg kan ikke gå ret langt uden at få ondt i lysken på begge sider.
Siden januar har jeg gået regelmæssigt over i Sportscentret, der ligger så tæt på mig, at jeg bare tager træningstøjet på hjemmefra og går derover på  3-4 min.
Fit&Sund kæden står bag de mange forskellige hold, og i efteråret 2018 blev stedet opgraderet med nye maskiner fra Cybex. Jeg har tidligere og igen, igen prøvet at blive venner med maskintræningen - den er jo effektiv! Men jeg kommer så meget til at kede mig. Nu har jeg et abon., der giver adgang til alle hold og til maskintræning - og ikke mindst til kaffemaskinen. :-)
Der hvor jeg er nu, er, at jeg går til fitness mandag kl 9 og til cirkeltræning fredag kl 9. De to hold gør os sveddryppende og glade. Der kan max være 28 på holdet, og der er altid venteliste (vi skal selv via hjemmesiden plotte os på til hver gang) Holdets popularitet skyldes ikke mindst træneren, som har et meget stort repertoire af øvelser, noget musik fra 1970-80erne og sin egen gode energi, der smitter os. Jeg har prøvet, om jeg kan deltage i hendes hold om onsdagen, men jeg bliver for øm i kroppen. I stedet for har jeg valgt et Stræk og afspændingshold om onsdagen. Det er jo noget helt andet. Jeg kommer faktisk til at fryse lidt, så jeg har en ekstra trøje, sokker og tæppe med til den sidste del af timen. Men det er godt at få leddene ud i yderstillinger og få slappet af til sidst.
I formiddagstimerne er det stort set seniorer, der fylder op i Sportscentret. Der er også tilbud om pilates og yoga, men det har været svært at få en instruktør, så det har ikke været fast.
Jeg møder en kvinde (hun er yngre end mig!) der har det her program en dag: Kl 7 en times træning i maskinerne, derefter en times pause ved kaffemaskinen/cafe, så fitness kl 9, walking fitness kl 10 og endelig yoga, pilates eller afspænding kl 11. Så sig ikke at jeg træner meget - haha.

 Jeg har fået ny udsigt.
Papirtårnet tårner sig op (ligger i Papirfabrikområdet). Det skal blive 70 m. højt og rumme 23 etager.
Hvis mit link virker, så se HER, hvor flot udsigt de lykkelige beboere på toppen får. De får også byens dyreste bolig.
Jeg synes, det er synd for de mennesker, der har haft udsigt til Silkeborg Langsø, men nu får en mur at kigge på i stedet for.
Nu vil jeg pakke sammen og gå til Stræk og afspænding kl 10.55. God onsdag til jer, der læser med.


4 kommentarer:

  1. Du er min rollemodel som penisionist og skøn, aktiv kvinde :-)

    SvarSlet
  2. Lene siger de rigtige ord - jeg ville ønske, jeg var lige så karakterfast som dig!
    Flot udsigt for de nye indflyttere, men surt for de, der måtte miste den, ja.

    SvarSlet
  3. Ellen, tak som til Lene :-) Ja, surt for de der mister udsigten.

    SvarSlet