lørdag, april 11, 2020

Vi var heldige med vejret til vores udendørs-lammesteg.

Vi havde et kæmpestort udendørsareal at boltre os på i torsdags, da vi havde taget mad med ud i det grønne bagved FDF/FPF-huset.
Selvom det blæste, var der et område med læ, og der blev bord-bænk slæbt hen.
Der var rigeligt med lammesteg og kyllingelår. Den ene familie havde en skøn tzaziki med, den anden en ligeså skøn råkostsalat med mange grønsager og urter. Og hver især havde vi egne drikkevarer med.
Udover kødet havde jeg også flutes med.
Nogle blev så mætte og trætte, at de måtte lægge sig i græsset.
Jeg synes, det går fornuftigt med at holde afstand og ikke røre ved andres ting.
Da jeg kom hjem og skulle gøre bradepanden ren, var jeg knap så begejstret. De tre timer i ovnen ved 160 grader var perfekt til lammekøllen. Jeg vidste, jeg ikke skulle lave sovs, så jeg holdt ikke så meget øje undervejs. Men jeg havde hældt en halv l. vand ved og lagt hvidløg, en porre og et løg ved også. Vandet, eller skyen var det, var helt tørret ud og grønsagerne brændt fast i bradepanden, og derfor kunne jeg godt tage den med ud uden væde skvulpede ud i bilen. Det første jeg gjorde hjemme i køkkenet igen, var at lade den stå i blød i sæbevand en tid, hvorefter jeg skrabede så meget jeg kunne med en paletkniv. I næste omgang dryssede jeg natron ud over og lod det stå en tid. Og skrabede igen og tørrede af med køkkenrulle. En ny omgang natron på.
Jeg tror, jeg gjorde den rengøringsproces tre gange, men så var bradepanden også så ren som ny, da jeg gik i seng. En anden gang vil jeg sørge for at få hældt mere vand på undervejs.

Mens nogen hvilede sig, gik børnene på æggejagt. Det er kun vi voksne, især jeg, der skal holde afstand.

Bålet blev gjort klar til snobrødsbagning.
Børnene havde så travlt med at lege. Der blev spillet forbold til den store guldmedalje.
De havde slet ikke tid til at lave snobrød!
Det var så heller ikke mere end tre dage siden, de sidst havde været der og og lavet snobrød. Pindene fra sidst lå der stadig og kunne tages i brug. Det blev ikke aktuelt.
De tre timer, vi var der, gik hurtigt. Og dejen kunne bare tages med hjem igen og blive til boller.



4 kommentarer:

  1. Det var virkelig en dejlig dag. Tusind tak for mad og påskeæg, mor :o)
    Kh Moni

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak søde Moni. Det var dejligt, hyggeligt, skønt og meget mere :-)

      Slet
  2. Man kan vel vænne sig til at holde afstand, og det må have været en skøn dag for jer alle :-)

    SvarSlet
  3. Vi har vænnet os til afstanden, og det var en skøn dag.

    SvarSlet