onsdag, august 15, 2018

En god nattesøvn og røllike-invasion.

En god nattesøvn har en helende effekt. Det var i hvert fald min konklusion, da jeg vågnede i morges.
Jeg har mindre ondt i knæet i dag, og forskrækkelsen har lagt sig, så jeg kontaktede ikke min egen læge. Jeg kan ikke bøje knæet så meget, men det kommer nok i løbet af nogle dage.

I de mange uger med tørke har jeg egentlig ikke lagt så meget mærke til græsplænen. Jeg har selvfølgelig set, den var brun og afsveden, som alle græsplæner har været her i sommer. Med enkelte græstotter hist og pist.
Nu har jeg pludselig opdaget, at rølliker har indtaget en del af den.

Hvorfor jeg ikke har set det og begyndt at bekæmpe den før, ved jeg ikke.
Men nu ved jeg af erfaring, at røllike spreder sig med sideskud. Den har ikke lange rødder ned i jorden som mælkebøtten, men lange sideskud, der fletter sig ind i hinanden.

Jeg har været i gang med at fjerne nogle i dag, mens jeg har tænkt, om det lille græsareal mon kunne blive til en røllikeplæne?

Min veninde spurgte mig for nogle dage siden, hvad der var blevet af havemanden, da jeg selv var ved at klippe visne stauder ned?
Jeg havde faktisk glemt ham. Der har jo ikke været noget havearbejde hele sommeren.
I dag har jeg haft ringet til ham uden at få fat i ham. Jeg prøver igen i morgen :-)

6 kommentarer:

  1. Ingen rølliker i min plæne, men en anden type, som jeg ikke kender navnet på. Jeg satser på, at de bukker under, når jeg begynder at slå græsset regelmæssigt.
    God idé at holde kontakt med din havemand.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, der er nogle tørketålende planter, der har skaffet sig plads græsplæner i de her sommermåneder. "mine" er så lave, at græsslåmaskinen ikke tager dem..
      God fornøjelse med græsslåning. Min havemand har været og er stadig syg.

      Slet
  2. Hm. Om der er rølliker sammen med mælkebøtter, kløver, mos etc. sammen med det grønne der nu har overtaget de meget brune pletter ved jeg snart ikke. Tror jeg må finde plænklipperen frem i dag, for første gang godt 3 mdr.
    Dejligt du er i bedring.

    SvarSlet
  3. Jeg hørte lyden af græsslåmaskine i går. :-) Hos naboen.
    Ja, det er dejligt, mit fald ikke var så alvorligt.

    SvarSlet
  4. Puha, det var godt det ikke gik værre med den mooncarpåkørsel, og fint, hvis knægten har fået et klip eller tre i mooncarkørekortet!
    Vi har også mange rølliker i plænen, når der ikke har været slået græs i et stykke tid. Vi har også vildt mange snerler. Egentlig en skam, at de er ukrudt, for de har så smukke blomster.

    SvarSlet
  5. Ellen, den var sjov med klip i mooncarkørekortet :-)
    Tror du rølliker forsvinder, når græsset bliver slået? Jeg synes det er så lavtvoksende. Ja, de har dejlige blomster :-)

    SvarSlet