torsdag, august 23, 2018

Hvad skal vi have at spise?

Nu er kravet om affaldssortering endelig nået til os. Jeg er tilfreds. For mig giver det god mening. Der er selvfølgelig altid nogle, der ikke kan se lyset i den bestemmelse, men det skal de lære. I den skrivelse fra boligforeningen, der fulgte med de grønne poser og
den skriftlige og rigt illustrerede vejledning, står der, at hvis vi ikke overholder sorteringen, så får det indflydelse på huslejen. Det betyder jo et hak opefter.
Jeg er så træt af den tone. Lad os nu komme i gang og så snakke om det hen ad vejen.

Med affaldssortering bliver det lige pludselig meget mere tydeligt, hvor meget affald min lille husholdning genererer. Det har overrasket mig. Dengang alting blev puttet i den samme pose, lagde jeg ikke mærke til det.
Alene plast-emballage. Det fylder meget. Jeg vil gerne være med til at reducere mit forbrug. Men det er jo en kendsgerning, at madvarer holder sig meget længere, når det er pakket i plastik.
Jeg læste i Politiken, at i 1960 brugte hver dansker 6,5 kg plastik om året. I dag, i 2018, bruger vi ca 100 kg om året.
Det er jo helt vildt. Og sørgeligt at det flyder rundt i havene til fare for fugle og fisk.

I morgen er det min tur til at lave mad til de fem tidligere kolleger, jeg mødes med hver tredje måned. Det var min plan at lave gazpacho, den kolde tomatsuppe, jeg har lavet et par gange her i den varme sommer. Men nu begynder det at blive koldt, og i morgen skulle det blive endnu koldere, så jeg har ombestemt mig, så det bliver kartoffel-porre suppe. Vi skal have ovnbagt laks med grønsager og salat. Og eftersom min genbo kom med en spand æbler i går, så skal desserten enten være æblekage med rasp og flødeskum (det er det letteste) eller æbletærte. Når nu jeg bor alene, så mangler jeg det her kære menneske, der skulle svare på "hvad synes du?"
Da jeg fremlagde mit store dilemma for min datter for lidt siden, svarede hun, at det skulle jeg selv bestemme.
Og dog, så ville hun foretrække æbletærten.
Jeg tror lige, jeg vil kigge på æbletærteopskrifter. Måske skulle jeg tage Claus Meyers Almanak frem? Den tykke kogebog med årstidsrelaterede opskrifter. I stedet for det allesteds nærværende net, som jeg måske ender på?

12 kommentarer:

  1. Det er virkelig en øjenåbner, når man begynder at sortere affald. Vi deler affald i papir/pap, glas og plast, dåser, mælkekartoner mm. og en grøn skraldespand - så er der ikke meget tilbage til den almindelige skraldespand. Da jeg ville købe vindruer idag lå de pakket i en stor plastbeholder, så køber jeg dem ikke, det er mit eget lille oprør, jeg tror desværre ikke det hjælper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, det er en stor øjenåbner at sortere affald. Jeg tror da nok, dit lille oprør kan hjælpe. Den slags har det med at brede sig, når andre får øjnene op for det.

      Slet
  2. Jeg har læst, at vi også skal til at sortere noget mere her, hvor jeg bor. Men når jeg bor i eget hus, skal jeg så selv have en spand til hver ting? Det må jeg vel skulle have.
    Men jeg er enig i, at vi BØR gøre det ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingrid, mon ikke I får flere instrukser? Hos os får vi grønne poser til madaffald. De bliver uddelt både i boligforeninger og parcelhuse. Ja, det fylder mere i ens køkken. Fordelen for dig og andre i private huse er, at I har affaldscontaineren tæt på jeres dør, går jeg ud fra. Her har vi trapper, eller hvis vi vil undgå trapperne en længere afstand at gå.

      Slet
  3. Her i Aarhus er vi også begyndt at sortere. Efter et (meget) mislykket og dyrt forsøg for år tilbage, har kommunen igen vovet at sætte noget igang. Man har valgt noget "nemt" for ikke at genere nogen, så vi sorterer f.eks. ikke i grønt affald. Alligevel er mange imod, og de gør det ikke. Det er ærgerligt. Jeg mener, at det er en pligt at være med til at passe på vores ressourcer, også selvom det giver lidt besvær.
    Jeg er spændt på, hvad du valgte. Jeg ville altid selv vælge det nemmeste til gæster, og æblekage smager da skønt. Det er en lækker middag, du har planlagt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, vi havde på samme måde sortering af grønt affald for en del år siden. Det blev for dyrt, fik vi at vide. Nu har de måske fået bedre metoder til at håndtere affaldet?
      Jeg valgte det nemmeste - æblekagen :-)

      Slet
  4. Vi begynder også først at sortere her fra 1.oktober, og selvfølgelig bliver det lidt mere besværligt, men det skal og bør gøres, ingen tvivl om det. Lader man være, skal man have smæk - og det kan så gives på forskellig vis ...
    Jeg synes også, at æbletærte klart er at foretrække fremfor den gammeldags æblekage, må jeg indrømme, men mon ikke du kan finde en nem udgave?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, smæk kan gives på forskellig måde :-) Ja, vi skal lære at sortere. Så svært er det heller ikke.
      Jeg endte med den lette udgave af desserten. :-)

      Slet
  5. Vi skal sortere fra 1. oktober. Min største bekymring er, at jeg ikke ved, hvor jeg skal gøre af 4 affaldsbeholdere i mit lille, bitte køkken. Den næststørste er, at den samlede mængde skrald, vi kan få afhentet, er mindre end nu at dømme efter de nye containeres størrelse. Supermarkederne burde have containere, så kunderne ikke behøvede at slæbe den yderste papkasse, der er på mange varer, med sig hjem. 3. bekymring er, at vi vil få skraldet hentet sjældnere end nu, den knytter sig selvfølgelig til bekymring nr. 2, og så er der også det med lugt.

    Ellers er jeg med på, at affaldssortering er en god ting. Jeg synes bare, at det ser ud som en spareøvelse snarere end en miljøøvelse, sådan som de har sat det op i Hjørring Kommune. Men vi får vel se. Gøre noget ved det som sådan kan man jo ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Henny, din tanke om at vi kunder kunne lade en del af pap og anden emballage blive i supermarkederne er en virkelig god ide. Den må udbredes :-)
      Jeg kan godt forstå din bekymring mht. til plads i køkkenet. Måske står containerne tæt på jeres hoveddør. Det gør de ikke hos mig :-(

      Slet
  6. Din snak om Almanak og Claus Meyer, fik du mig henledt til Naturalmanak af samme forfatter, til denne bog er der en medforfatter Søren Espersen, han er gift med en af mine kusiner, og det er en af de kusiner jeg skal være sammen med den 29/9.
    Det er for øvrigt en god bog.
    Det bliver spændende med den store sortering af affald. Her sker det i 2019, men jeg øver mig. Du kan tro der er meget der skal omkring plast, og uhyggeligt hvor meget det fylder. Jeg er i chok.

    SvarSlet
  7. Karin, jeg ser først din kommentar nu. Tak for den.

    SvarSlet