søndag, august 26, 2018

På vej hjem i solnedgangen.

Jeg kørte hjem fra Aarhus i går ved 19.45 tiden. Det var en enestående smuk oplevelse at se solen, himlen og skyerne i forruden, mens jeg kørte vestpå.
Mine billeder er slet ikke i nærheden af de flotte scenarier, jeg så undervejs. Der var sceneskift flere gange Der kom også en kort regnbyge på et tidspunkt.
Jeg kom forbi Aarslev Engsø

På billedet her er det motorvejsbroen over Gudenå, der stjæler noget af udsigten, men det var her, jeg kunne standse.

Jeg kom flere gange undervejs til at tænke på Ingemanns aftensang om slottet i vesterled.

"Der står et slot i vesterled,
tækket med gyldne skjolde;
did går hver aften solen ned
bag rosenskyernes volde ...



Hjemme hos mig selv var der solnedgangsfarver mellem de to hustage allerede kl 20.30.

Dagene er tydeligvis blevet kortere.
Jeg ved ikke hvor meget, men d. 21. juni var dagen ca. 17,5 timer lang.









De to har været hos mig nogle timer i eftermiddags.
Det er sjovt at se, hvordan en stor papkasse kan give anledning til fantasifuld leg.
Senere på eftermiddagen var vi på Langsøskolens boldbane. I den fjerne ende er der basketkurve. Christian lagde mange kræfter i, og det lykkedes ham at ramme fem gange.
Jeg har slået græsplæne i dag. For tredje gang i år. Græsset og rølliken gror og mosset grønnes.

13 kommentarer:

  1. Den salme er en af mine yndlings.
    Det er skønt at børn, som ellers har så meget legetøj, kan have fornøjelse af en papkasse. Han er da sej, ham Christian, sådan at kunne ramme basketkurven. Øvelse gør mester.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, jeg synes også, det er en skøn salme, men jeg synes ikke, jeg hører den mere. Men jeg har glæde af, at jeg lærte den engang :-)

      Slet
  2. Dine aftenbilleder er utroligt smukke. Ja, nu kan man virkelig mærke, at dagene er blevet kortere. Dagen er aftaget med cirka 3 timer og 26 minutter, læste jeg på en almanak på nettet.
    Hvor er det dejligt at se børn lege med en papkasse og bruge deres fantasi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte. Dejligt, du har fundet oplysninger om dagens længde :-)
      Ja, en papkasse taler til fantasien.

      Slet
  3. Smukke aftenbilleder, jeg har på instagram oprettet et #skyerersmukkereendblåhimmel, og dine billeder dokumenterer den påstand :-)
    Jeg elsker børns fantasi, hvor en papkasse kan blive til så mange ting.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lene. Jeg er på Instagram, men kommer der aldrig. Det er en god ide med # om skyer, og hvor er det sandt, at skyer er smukkere end blå himmel. :-)

      Slet
  4. Smukke dejlige billeder du har taget. Vi har lige passet vores yngste barnebarn på 18 mdr., han var så heldig, at vi to gamle glemte at få låg på sandkassen, så det var leg med vand og sand, herligt. Inde havde vi en kæmpe papkasse, så var der ikke brug for mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, tak for dine ord om billederne.
      Jeg kan lige se for mig, at jeres lille barnebarn har haft en fest med vand og sand :-) Og I havde også en stor papkasse. Hvor heldig kan man være :-)

      Slet
  5. Der skal heldigvis ikke så meget til at stimulere børns fantasi :-)
    Når man nu ikke altid får foreviget den smukke natur, som man kunne tænke sig det gjort, er det godt, at billederne lagres i vores hjerner i stedet for!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det er nogle gange meget få og enkle ting, der sætter børns leg i gang. Det er skønt at se. Du er optimistisk mht. til lageret i vores hjerner :-)

      Slet
  6. Dejlige billeder og tanker fra din tur hjemover fra Aarhus.
    Fantasien har ingen grænser. I går var Otto her, tydeligt meget træt, men en pilates bold og en yogamåtte skabte megen glæde, indtil mormor blev overtalt til iPad tid.

    SvarSlet
  7. Karin, det er sommetider utrolig lidt der skal til, for at børns fantasi går i gang. Det lyder hyggeligt med Otto.

    SvarSlet