torsdag, august 30, 2018

I går ...

Set i lyset af, at jeg kun mødte to gæster i de timer min vagt varede i går på Silkeborg Bad, kunne man godt forledes til at tro, det havde været meget kedeligt.
Der var kun adgang for publikum i  Skulptursalen.
Billetprisen er iøvrigt nedsat til det halve i de dage, der arbejdes på en ny udstilling
I de øvrige sale var der stor travlhed med at hænge/stille op til den nye udstilling, der åbner på lørdag.

Skulptursalen er meget interessant, fordi man får indblik i, hvordan kunstnere arbejder med forskellige materialer.






Mit billede her viser et eksempel på gipsstøbning.

Den Kongelige Afstøbningssamling i København har udlånt  støbeforme til to klassiske skulpturer: En hund og et hestehoved.
Gipsstøber Jørgen Bau har støbt skulpturer i dem.

Det er en gipsafstøbning af hovedet af den romerske kejser Marcus Aurelius' hest.
På Capitol-pladsen i Rom står hele rytterstatuen støbt i bronze.
Den er fra mellem år 170 - 180 før vor tidsregning.

Og sådan er der mange emner at fordybe sig i.







På min vej gennem huset, kommer jeg også forbi nogle af de nye ting. Jeg ved ikke så meget endnu, men udstillingen hedder Beyond The Body og beskæftiger sig med døden.

Jeg blev noget forskrækket, da jeg trådte ind i Panoramasalen, for der lå to mænd på gulvet.  Modelleret som døde i normal størrelse. Den ene er kunstneren selv, Roy Villevoye.
De ser begge helt naturtro ud. Så meget, at jeg følte mig som en voyeur, der var kommet for tæt på.
Jeg syntes ikke, jeg kunne være bekendt at fotografere tæt på.

Mit billede er bare et lille glimt af en udstilling, som helt sikkert vil få folk til at tænke over livet og døden.
Jeg glæder mig til at komme med på omvisning og få en større forståelse for det hele.


Fra nogle af bordene i cafeen kigger man ind i Panoramasalen. Fra andre borde har man udsigt til skønne, modne hyldebær. Jeg ved godt, hvilken udsigt, jeg foretrækker.

5 kommentarer:

  1. Det må være et spændende "job" med mulighed for at blive klogere eller få gode oplevelser i smukke omgivelser.

    SvarSlet
  2. Jeg siger som Eva, at det er et meget givende job du har.

    SvarSlet
  3. Hvor får du mange spændende oplevelser med dit job.

    SvarSlet
  4. Eva, Gitte, Lene, tak for jeres kommentar. Ja, det er et spændende "job"

    SvarSlet
  5. Et meget spændende job du har der. Og sikke klaser der er af hyldebær.

    SvarSlet