tirsdag, juli 02, 2019

Morgenfarver i køkkenet.

Jeg er en stor tilhænger af bønner. Alle mulige slags. Det er ikke så længe siden, jeg opdagede en bønnemix.
I går aftes blev de sat i blød.

Da jeg skyllede dem i morges, før jeg jeg satte gryden på komfuret og fyrede op, var de så fine og farvestrålende.










Efter kogning gik noget af glansen af dem, men en olie/eddike dressing vil nok give dem mere farve.

På posen står, de skal koge 45 - 60 min.
Jeg bryder mig ikke om udkogte bønner, så jeg holdt øje med dem og smagte på dem.
Efter 20 min. var de næsten tilpas efter min smag, og efter 10 min. mere havde de fået nok.
De har forskellig størrelse, og de små sortøje bønner var lidt for mosede. Men de dominerer ikke, så det er fint.
Posen ser sådan ud, hvis I er interesserede.
Nu kan jeg vælge, om jeg vil lave en grønsagskarry og putte bønnerne i, eller det skal være mere italiensk inspireret med en tomatsovsagtig ting. Eller en salat med rå grønsager og en god dressing.
Johanne og hendes mor kommer måske og spiser med (drengene er på tur til Tivoli Friheden)
Hvis de kommer skal det nok være med karrysmag.

10 kommentarer:

  1. jeg er ikke særlig god til at få lavet disse retter, så du må meget gerne lægge en opskrift ud, så jeg kan blive inspireret :-)

    SvarSlet
  2. Det er sundt at spise mange bønner, og når man har nogle gode opskrifter, er det en meget lækker spise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Madame, der er mange gode opskrifter på nettet.

      Slet
  3. Jeg er også ret glad for alle mulige slags bønner, men det er den anden halvdel af parret ikke, så vi får desværre ikke så mange så tit, som jeg godt kunne tænke mig. Jeg synes de smager skønt som 'salat' bare med lidt løg, hvidløg og olie/eddike.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, det skal selvfølgelig helst være sådan at begge kan spise den mad, der bliver lavet. Jeg havde en moster, der blev gift første og eneste gang, da hun var 50. Hun havde altid været vegetar. Det var hendes mand ikke. Han var heller ikke selv vant til at lave mad, men hun var virkelig god til at stege en bøf, et stykke fisk osv. Det der var grønsagstilbehør for ham, var hendes hovedret,

      Slet
  4. Åh, bønnemix er så lækkert - jeg elsker det i salater med en god dressing, friske tomater, feta og haricovertes.

    SvarSlet
    Svar
    1. A+K, det er lige min smag også :-) Godt du nævner feta, som jeg faktisk har haft 'glemt' lidt.

      Slet
  5. Jeg er også vild med bønner.Jeg må dog indrømme, at det altid bliver til dåsebønner her hos mig.

    SvarSlet