onsdag, juli 03, 2019

Om alder.

I dagene - eller i ugerne op til min fødselsdag gjorde jeg mig mange tanker, om det at blive eller at være så gammel. Det var jo ikke noget, jeg pludselig blev, det er noget, jeg langsomt er blevet - og er.
Og som jeg har skrevet om før: det er svært at forstå.
Det, jeg bedre kan forstå nu, er mine gamle patienters udsagn dengang for mange år siden ...
De gamle damer, der ikke kunne forstå deres alder :-)
Som én sagde engang, da vi var færdige med træningen, og jeg bemærkede, at nu kunne hun komme op på sin stue og slappe af (på sygehuset), hvortil hun svarede, at hun ikke havde travlt med at komme op til de gamle hoveder, hun delte stue med.
Jeg vidste, at hun var den ældste af de fire på stuen :-)

Jeg brugte det her billede med den norske tekst på invitationen til min fødselsdag.













Jeg så et citat af Peter A.G. Nielsen, Gnags, hvor han siger:
"Man skal huske barnet indeni. Jeg er 66, men jeg kan sagtens huske, hvordan det var at være 30 eller 16. De lever allesammen inde i mig, og man må ikke glemme at være barn stadigvæk."
Sådan er det også ved de 75 år. Men der er den biologiske forskel, at man bliver mere træt. Og langsom. Det har ikke noget at gøre med, hvordan man tænker og føler.

Et andet citat er fra Liv Ullmann, som i et interview for et par år siden sagde, at alderen 78 forekom hende fremmed:
"Jeg glemmer det nogle gange. Jeg føler stadig, at jeg er 13 eller 25 år. I min alder indser du, at du ikke forandres inderst inde. Naturen har sat dig i en ny rolle, og den stemmer ikke altid overens med, hvordan du føler dig."
Naturen sætter os i en ny rolle. Ja, det er tydeligt. Sanser svækkes og muskelmassen atrofierer (selv om vi træner.)  Nogle lider af alvorlige sygdomme, andre af småskavanker. Men fælles for mig og mange jeg kender, er, at vi er fuld af taknemlighed og glæde over livet.
Hurra for billeder. En veninde havde lavet denne her smukke velduftende krans til mig.
Jeg har passet meget på den, flyttet den væk fra solen og ud på terrassen om natten. De tre bonderoser og de blå roser har jeg skiftet ud med nogle andre blomster, men i morgen skal den på komposten.
Sådan er det med alt liv.
Alting har en tid.
Den længste del af min tid ligger bag mig. Den kendsgerning betyder, at jeg sætter uendelig stor pris på mit liv i dag.

10 kommentarer:

  1. Det er netop sådan, det er: Man sætter mere og mere pris på livet, efterhånden som det nærmer sig afslutningen. Lidt tosset, for tænk hvis vi havde sat lige så meget pris på det hele vejen igennem? Men det er ikke den måde, vi er indrettet på - generelt set, for vi skal jo nok se bort fra dem, der er ramt af sygdomme eller på anden måde har det skidt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellen, din sætning "tænk hvis vi havde sat lige så meget pris på det (livet) hele vejen igennem", tænker jeg også sommetider. Men i yngre alder har vi travlt og er optaget af familieliv, arbejde og mange ting. Det kræver meget at få det hele til at fungere, og sommetider fungerer det ikke som det skal, og vi ærgrer os og skælder ud osv. Og sommetider fungerer det, og vi er glade og glimtvis lykkelige. Måske kan vi først, når vi kommer op i årene se det hele i et perspektiv, der gør os taknemlige. De mennesker, der bliver ramt af svær sygdom og tab i en ung alder, bliver på en måde 'tvunget' i den proces før tid. Tror jeg.

      Slet
    2. Betty, jeg var lige ved at skrive det i min kommentar, men bogen At være Dødelig af Atul Gawande beskriver undersøgelser der viser, at uanset alder: når man ved at man har en afmålt tid tilbage, så bliver det de nære ting, der betyder noget og taknemlighed for det man har. Hvis du er interesseret kan du læse min anmeldelse af bogen her:
      https://underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com/2016/05/en-dejlig-dag-og-en-god-bog.html

      Slet
  2. Betty, det her er den smukkeste tekst om alder jeg længe har læst. Du formår med få ord og gode citater at indramme følelsen af sindets tanker og den fysiske følelse af kroppens aldring. Tusind tak for de ord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene, tak for dine fine ord til mig.

      Slet
  3. Kære Betty, tusind tak for det smukke og tænksomme indlæg, du udtrykke nøjagtig det jeg går og tænker på og tumler med i øjeblikket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, selv tak for dine dejlige ord. Mange af os, der deler alder, har nok nogle tanker og overvejelser, der ligner hinanden. I hvert fald i vores kultur. Andre kulturer møder alderdom på en anden måde. Det synes jeg er interessant.

      Slet
  4. Tak for at dele dine kloge tanker om alder. De fleste af os, der følger med her, kan jo nok genkende overvejelserne.

    SvarSlet
  5. Eva, selv tak. Det er vist den slags overvejelser de fleste i min alder gør sig :-)

    SvarSlet