onsdag, november 05, 2008

På vejen hjem...

På vejen hjem fra byen går jeg gennem Papirfabrikken, som engang var den fabrik, Silkeborg by opstod omkring. Nu er området en blanding af boliger, erhverv og kultur. På vej over Avistorvet passerer jeg en af de nye bygninger, der er bygget mellem de gamle. Det er Performers House - højskolen for musik, teater og dans. Det er en spændende bygning. Rustent jern med låger (vinduer) som en anden julekalender. Det ser fint ud, når det er mørkt og lyset stråler ud af de små runde huller. I baggrunden ligger Kulturspinderiet, som har udstillingslokaler og værksteder. Jeg stoppede op, da jeg så, det var Knud Hagens "Esbjerg Evangeliet", der var udstillet. Dvs. det er en kopi af et stort værk, der dækker en vægflade på 135m2 i CVU Vest, som er en uddannelses institution, der tilbyder uddannelser til sygeplejerske, jordemoder (mærkelig stavemåde..) ergoterapeut, fysioterapeut, pædagog, socialrådgiver og folkeskolelærer. Men selve kunstværket er som en tegneserie. Bibelhistorien er brugt som påskud til at male det nutidige danske samfund. Der er anført mere end 150 henvisninger til kapitler og vers, som så er illustreret. F.eks. så slår Kain sin bror ihjel ved at køre ham over med en traktor! I anledning af at det snart er jul, tog jeg et par billeder af Jesu fødsel og De Vise Mænd......
Jesu fødsel i Knud Hagens version.



De Vise Mænd i en moderne udgave!




Jeg blev lidt forarget, da jeg så Prins Joakim på billedet med drukmås-skrift på hatten mellem moderne Jesus figurer. Er det ikke grov chikane?



Men da jeg læser forklaringen, kan jeg godt se ideen. "Prinsen kan og bliver ikke ligestillet med en Jesus fra Nazareth. Tornekroningen, som Jesus bliver udsat for, modstilles den forhånelse, som pressen i dag skånselsløst kan udøve over for hvem som helst, hvis det giver seer-eller læsertal....." Og man må sige, at Joakim har været udsat for forhånelse i visse aviser.

Jeg runder lige af i lokalet ved siden af, hvor der er smukke blå farver og frodige kvindefigurer. Det er ligesom lidt beroligende at se på lokale Jytte Duncks billeder.



Og så skal jeg ellers se Desperate Housewives i aften!










Ingen kommentarer:

Send en kommentar