fredag, oktober 23, 2009

Et historisk sted

Jeg synes kirkegårde er så spændende, især de gamle med velbevarede mindestene, der fortæller noget om en svunden tid.
På Rømø kirkegård kan man se en mindetavle der er rejst af Mærsk McKinney Møller i 2002.
På mindetavlen kan man læse om kommandør og landfoged Laust Michelsen f. i 1630. Han var gift 6 gange og blev far til 21 børn, hvoriblandt datteren Maren blev stammoder til A.P. Møllers slægt.
Stenhuggeren har illustreret det så fint med kommandøren i midten og 3 kvinder på hver side. De døde nok i barselsseng dengang. Nedenunder dem er der en række med 21 børn. Gad vide hvor mange af dem, der overlevede.
På nogle af de gamle sten kan man se, at det var almindeligt at få afbilledet familien hugget ud i stenen.

3 kommentarer:

  1. Betty, jeg giver dig fuldstændig ret, jeg nyder også at gå på kirkegårde og læse de historier som stenene kan fortælle. Det er mange år siden jeg sidst har været på den på Rømø, dejligt med et kig her hos dig.

    SvarSlet
  2. Jeg holder også af at gå en tur på kirkegårdene rundt i landet..
    Der er mange gode historier..

    SvarSlet
  3. Annette, der er mange historier på de gamle sten. Det var 40 år siden jeg sidst var på Rømø. Jeg synes, der er blevet drevet rovdrift på øen med massivt byggeri af sommerboliger i form af lejligheder, rækkehuse og uskønne blokke.

    Mette, velkommen til. Tak for din kommentar.

    SvarSlet