tirsdag, oktober 06, 2009

Stop Spild Af Mad.

Da vi var på cafe i søndags, sad der 2 kvinder ved et lille bord lige i mit synsfelt.
Jeg kunne ikke undgå at se dem.
Vores brunch var portionsanrettet, og det var en rigtig herrebrunch (jeg er ikke den store pølsespiser) med 2 pølser, 3 slags chorizzopølse, et stykke pate, røræg og 2 slags ost.
Da tallerkenerne var serveret, tog begge kvinder sådan en lille klar frysepose op af taskerne og lagde på bordet, og da de var færdige med at spise, puttede de helt åbenlyst resterne i deres poser.
Min første reaktion var sådan noget hviske, tiske og nej-hvor-er-det-pinligt. Men ved nærmere eftertanke, syntes vi alle tre, at de var modige og superseje, og at det pinlige handler om, der bliver smidt al for meget mad ud.
Det mindede mig om, at jeg havde læst noget engang om en græsrodsbevægelse, der satte fokus på madspild.
Så i dag slog jeg op på www.stopspildafmad.dk
Der er mange spændende ting at læse: bl.a. er der 3000 medl. Vi smider i gennemsnit hver 63 kg mad ud om året.
I USA er det almindeligt, at restautionsgæster forsynes med en doggy bag, så evt madrester kan tages med hjem til et lille måltid næste dag. De eneste restauranter, der har introduceret doggy bags herhjemme er kæderne Bones, Jensens Bøfhus og A Hereford Beefstouw. Bones har relanceret deres doggy bags under navnet Food Bags.

På hjemmesiden er der mange gode råd om indkøb, planlægning, madlavning af rester og meget andet. Den kan anbefales.

3 kommentarer:

  1. Kathrine Kraglund7. oktober 2009 kl. 11.57

    Det lyder super :)
    Middage indtaget i Indien med sultne børn omkring mig popper stadig op på min nethinde.
    Ganske vist er problemet komplekst, men en konkret aktion et nu et godt statement.

    SvarSlet
  2. Jeg går helt ind for indførsel af doggy bags/food bags.
    Da jeg boede i USA, kom tjenerne som en selvfølge med en lille pose, hvis man havde levnet noget på tallerkenen.

    Der bliver nemlig smidt alt for meget mad ud, og jeg har det rigtig skidt med det.
    Der bliver i det hele taget smidt for meget ud af alting...

    SvarSlet
  3. Kathrine, det må være svært at slippe den oplevelse med sultne børn.

    Ellen, jeg synes, det er en god ide med de doggy bags. Jeg kunne nok ikke få mig til at medbringe min egen pose.

    SvarSlet