mandag, januar 23, 2017

Kun små ændringer ...

Lysforholdene udenfor mit 15.30-vindue er ikke særlig spændende. Det bliver mere og mere tydeligt, jo mere jeg lægger mærke til himlen og skyerne.
På vej hjem fra Viborg, var der mange fine farver og nuancer. Kl 15.15 så der sådan ud:
Hjemme hos mig et kvarter senere:
Hvis jeg på et tidspunkt flytter, så kunne jeg tænke mig at bo højt, så der vil være udsigt til alle sider. Det er der også her, men der er huse i vejen ;-)

I dag blev knæbevægeligheden på Jack skinnen ændret til 90 grader. Det er ikke ubetinget behageligt, men jeg kan træne med det. Det var et grimt syn at se mit ben, da det kom ud af skinnen i nogle minutter. Det er meget hævet fra knæet og med på læggen, og der hvor de stramme manchetter sidder,  er musklerne svundet meget. Og der er kun gået to uger. Suk. Jeg må træde på benet til smertegrænsen. Det ærgerlige er, at den grænse kommer ret hurtigt. I princippet betyder det, at jeg godt kan gå lidt udenfor, så i morgen vil jeg gerne ud og se på erantis og vintergækker. 
 Den 1. februar skal jeg møde igen i ortopædkir. amb. Da vil jeg høre resultatet af den MR-skanning, jeg skal have foretaget i morgen. Hvis der er skader på det mediale collaterale ligament (det ledbånd, der stabiliserer knæet sidelæns) og menisken, hvad der ikke kunne ses på CT-skanning, så vil det ikke betyde nogen ændring i den behandlingsplan, der er lagt med Jack skinnen. 
Tiden skal bare gå med den stramme skinne. 

6 kommentarer:

  1. Og hvad så, hvis der ikke er skader på det mediale collaterale ligament (det ledbånd, der stabiliserer knæet sidelæns) og menisken? Er det så også samme behandlingsplan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, ledbånd skal have den samme behandling med immobilisering i seks uger - det samme med bruddet. Sådan har jeg fået det forklaret. Jack skinnen har så en fjedermekanise, der skubber mit underben frem, fordi det manglende bageste korsbånd ikke kan holde det. Helt overordnet handler det om at skabe ro i området, så de skadede dele kan hele op.

      Slet
  2. Jeg tænkte som Eva, er det samme behandling, uanset om det er skade eller ej? Eller ændres længden af behandlingen. Hvordan går det med strikketøjet?

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, længden af behandlingen ændres ikke. Se mit svar til Eva. Det går langsomt med strikketøjet. ;-)

      Slet
  3. Godt, at du kan liste lidt udenfor nu. Det er de små ting, der får stor betydning, når der sker, hvad der skete for dig.

    SvarSlet
  4. Ellen, de små ting har rigtig stor betydning. Jeg har fotograferet en erantis i dag ;-)

    SvarSlet