mandag, januar 16, 2017

Status.

I morgen er det en uge siden, jeg fik Jack skinnen monteret på mit ben.
I dag var jeg til kontrol og opfølgning på min knæskade.
Den skinne strammer helt utrolig meget, så det var en stor lettelse af få den af i nogle minutter, mens den blev reguleret og spændt, så knæet nu kan bøjes lidt mere. Jeg må også støtte lidt mere på benet.
Så det var to gode ting: lidt mere bøj og lidt mere belastning.

Hvad der ikke var så godt, var, at se mit lår. Den stramme manchet om låret har bevirket at musklerne allerede  er svundet meget. Hvor meget vil de så ikke svinde ind i løbet af de næste syv uger?
Og vil det være muligt at træne så gamle muskler op igen?
Det spurgte jeg om, og svaret er, at de ikke tidligere har behandlet så gamle patienter med Jack skinne. Den ældste var 59. Ellers er det unge mennesker, som typisk pådrager sig den skade under sport, og de har et stort potentiale for genoptræning.
Et overrevet korsbånd skal hurtigst muligt i gang med skinnen - senest efter 14 dage. I mit tilfælde gik der 19 dage. Jeg får heller ingen garanti for, at det vil vokse sammen, men man mener, det er værd at prøve. Men hvis det nu skader mere, end det gavner?
Det er sådan nogle spørgsmål, jeg tumler med.
Jeg vil gerne følge overlægens behandling, men hvis der ikke er dokumentation for, at den også er egnet til gamle patienter? Om en uge skal jeg til kontrol igen, så må vi tage det op igen.
Det er dejligt at kunne støtte lidt mere på benet. Det aflaster mine arme og skuldre, som er begyndt at blive ømme.

Jeg havde en meget underholdende snak med patienttransport-chaufføren. Jeg kunne høre på hans sprogtone, at hans 'modersmål' måtte være thy'sk. Og ganske rigtig. Han var 12 år yngre end mig, men vi havde mange fælles referencer. Thyboer i eksil har altid så meget at snakke om. ;-) Han havde kun boet i Viborg i fire år.

Her har været høj sol i dag. Jeg har nydt landskabet fra bilen til og fra Viborg, men jeg savner at komme ud og gå.
Jeg kiggede mine billeder igennem fra januar sidste år. D. 15. januar 2016 så der sådan ud ved Vestre kl 15.13 og vandet var 3 grader.

10 kommentarer:

  1. Kære Betty, jeg har en motorik overbygning på min pæd. Og vi blev undervist af en læge der fortalte at muskler altid kan trænes op igen hele livet, det er jo også det man nu har indset, og træner ældre mennesker, der er meget ældre en dig og mig. Så jeg er sikker på at du får dit ben trænet op igen, også med din ihærdighed . Du skal bare til en god fys. Kh Lykke

    SvarSlet
  2. Tak for dine opmuntrende bemærkninger, Garnløkken. Jeg har brug for en god fys og jeg vil være ihærdig. Har allerede fået et par små øvelser. Jeg har arbejdet som fys i 40 år og trænet mange knæpatienter. Men jeg har selv brug for vejledning nu, da jeg er i patient-rollen. :-)

    SvarSlet
  3. Alternativet til skinnen ville det være operation? Og måske et forventeligt dårligere resultat?
    Jeg er sikker på, at du er i en god fysisk stand, - bedre end mange yngre, -og ikke mindst har psyken til at træne dig op igen. Men hold da op, hvor kan jeg godt forstå, at du spekulerer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Eva, operation er ikke på tale. Jeg tænker på om Don Joy bandagen er et alternativ. Den er ikke så stram og vil ikke give samme muskelatrofi, som den Jack brace, jeg har på nu, som kan sammenlignes med en gipsbandage, men dog lettere og med mulighed for at give bevægelighed i knæet. Jeg forestiller mig, at mit knæ vil være ustabilt i en eller anden grad, fordi jeg ikke tror, det korsbånd gror sammen, og derfor er det vigtigt at få trænet musklerne.

      Slet
  4. Jeg tænker som Eva, du er i god form, har i den grad sat ind på muskelbanken, og det trækker du på nu. Jeg fortalte om dig og din situation til min fys, og hun lød fortrøstningsfuld, så jeg tror (og håber) på at du kan træne musklerne op igen og at korsbåndet gror sammen.
    Men jeg kan godt forstå at du spekulerer, og det var faktisk derfor jeg fortalte om dig, fordi din historie har gjort det synligt for mig, at vi er så vant til at holde os i gang, men når vi så bliver immobiliseret, så afslører alderen, at vi ikke er unge og at det derfor tager længere tid. men hold ud, Betty, og så håber jeg du får kontakt til en god fys, for ja, man har brug for professionelle, når man som professionel bliver ramt. Vi tænker jo meget ved, fordi vi ved meget mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lene tak for din forståelse og gode råd fra dig og din fys. Ja, det er netop det, at det tager længere tid at blive genoptrænet, jo ældre vi bliver. Men det går nok, tænker jeg i dag ;-)

      Slet
  5. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret og spekulerer på, om det er den rigtige behandling. Er det muligt at få en anden fagperson ind over? Jeg er sikker på, at din gode form kommer dig til gode og at du kommer tilbage igen i fin form, men det vil tage tid. Det er altid hyggeligt, at møde en fra sin hjemstavn og lige få frisket noge mider op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Marianne, i dag er jeg lidt mere rolig. Det går nok. Ja, det er hyggeligt at møde én hjemmefra ;-)

      Slet
  6. Øv, og meget af det er fordi en eller anden sparegris ikke ville sende dig til røntgen med det samme, hvis jeg ellers husker rigtigt.
    Jeg er nu også sikker på, at du nok skal blive dit go'e, gamle jeg igen, ikke mindst fordi du er så motiveret for det - og pga. det, sagkundskaben herover skriver.
    Men drop lige den fodbold, selv om du kommer til at spæne afsted igen, ikke?

    SvarSlet
  7. Øv ja Ellen. Men det går nok på den ene eller anden måde.
    Det er slut med fordbold og nok også med at spæne afsted. Men det er også ok.

    SvarSlet