søndag, september 27, 2009

Applaus.

Yngste og jeg var i biografen i går aftes, og da jeg går i en stor bue uden om "Pigen der legede med ilden", blev det den nye dansk film "Applaus".
Paprika Steen har den altoverskyggende hovedrolle.
I filmen er hun skuespilleren Thea, der lige har overstået en behandling for alkoholisme. Hun er blevet skilt fra sin mand, som har forældremyndigheden over deres to børn.
Tilbage på teatret har hun stor succes i rollen som Martha i "Hvem er bange for Virginia Wolf", og hun begynder at arbejde på at få børnene tilbage.
Det er svært for hende at acceptere, at hun ikke har overskud og modenhed til at tage vare på sig selv. Hvordan filmen ender, skal ikke røbes her.
Jeg synes, handlingen er meget tynd. Men filmen vinder på Paprika Steens spil. Hun er på overbevisende måde den midaldrende, alkoholiserede kvinde, som er på vej ned ad slisken. Hun er også den søde, sjove mor, og hun er den manipulerende ekskone.
Hun udleverer sit slappe maveskind og sin løse hud på halsen og i ansigtet. Ikke at hendes 45 år på nogen måde kan matche de over 70 årige modeller på Tune Andersens fotografier i mit forrige indlæg.
Jeg synes, de 90 min. som filmen varede, var i overkanten. Det er sjældent, jeg kigger på uret og tænker, om vi snart kan gå.

4 kommentarer:

  1. Jeg kan forstå, at film er lidt små kedelig, men jeg vil godt tro at,Paprika Steen højne niveauet .Hvorfor går du i en bue uden om"Pigen der legede ilden"Jeg så den første "Mænd der hader kvinder"
    jeg synes den var rigtig god.

    SvarSlet
  2. Conny, jeg kan ikke holde ud at se, når folk slår hinanden, og da jeg så Mænd der hader kvinder, syntes jeg, den var alt for voldelig. Jeg sad tit med hænderne for øjnene, og det er lidt spild af tid og penge :-)

    SvarSlet
  3. Så du Ragner Grasten i DR2 her til aften? Jeg skal da love for, at 'Applaus' fik roser af ham i stor stil.
    Det var lige før, det var for meget, men der var ingen tvivl i mit sind om, at han syntes, det var den bedste danske film i 10 år :-)

    SvarSlet
  4. Ellen, desværre så jeg ikke hans anmeldelse.
    Ingen tvivl om, det er stor skuespilkunst. Og stor kunst fra ham, der har ført kameraet - og klippet.
    Jeg kedede mig bare over handlingen. Jeg vil underholdes, og ikke sidde og tænke på at komme et andet sted hen.

    SvarSlet