søndag, september 13, 2009

Småland i en nøddeskal.

Det kan godt være, jeg tager munden for fuld, når jeg kalder turen for "Småland i en nøddeskal." Sverige er jo et stort land. Men med mit ringe kendskab til broderlandet, så synes jeg, at jeg har oplevet noget autentisk svensk. Det har været rigtig hyggeligt og der har været en god stemning. The 5W spirit!
Første eftermiddag var vi på Bruksmuseum i Bruzaholm. Engang et stort jernstøberi, hvor arbejderne boede i små lejligheder på området. Den ene guide var en 85 årig kvinde, som var vokset op der, og som kunne vise det lille køkken frem, hvor de dengang sov 6 mennesker.
Næste dag var vi på Visingsø. Øen i Vattern med det milde klima og mange frugttræer. En smuk ø med en gammel historie og velbevarede levn fra fortiden.
Remmalag er en tur rundt med hestevogn med bløde komfortable hynder. Vores kuskeguide havde en medhjælpende hund.
Efter rundturen spiste vi frokost på en hyggelig restaurant.
Røding (hedder vist fjellørred på norsk) lever i den 40 m. dybe og meget store sø Vattern. Lækker fisk.

I den lille by Granna, hvorfra båden går til Visingsø, er der polkagriseproduktion i hvert andet hus. I min uvidenhed troede jeg, det var bolschegrise, men der er ingen grise. Men en masse rød/hvide bolscher.
Den sidste aften var vi til vinsmagning og middag hos Annika, og den første eftermiddag var vi til kaffe og fralla (boller med pålæg) hos Marianne. Ellers spiste vi på cafe eller restaurant.
Eksjø har en gammel bydel med velbevarede træhuse. Vi fik en guided tur af en historiker, som kunne fortælle mange sjove ting om livet for mange år siden.


Efter byvandringen var der afsluttende lunch på en restaurant og snakken gik om, hvor næste Norden træf skal være. Skal det være til en Sameby der langt mod nord, hvor én af deltagerne har familietilknytning - eller skal det være i Norge?
Der kommer information om det i et nyhedsbrev.
Jeg rejste hjem i toget mens de svenske gloser snurrede i mit hoved. De har nogen sjove udtryk. Ørngott, altså noget godt til ørene. Sådan kaldes et pudebetræk. :-)

3 kommentarer:

  1. Nu kan jeg se, hvad du mente med, at du lige havde oplevet svensk idyl - det skal jeg da lige love for, at du har i stor stil :-)

    Man kan da ikke andet end blive forelsket i sådan en natur...

    SvarSlet
  2. Sikken en fin beretning, du har skrevet! Og jeg kan se, du virkelig har oplevet Småland intenst! Så måske vi kan håbe på, at du kommer tilbage en skønne dag.....??? Velkommen! Hilsen fra Bodil

    SvarSlet
  3. Ellen, du ved jo, hvad jeg taler om :-)

    Tak Bodil. Det var et fint arrangement. Og jeg var heldig, at det var jer, jeg landede hos.

    SvarSlet